Coop vil øge salget af danske varer med 5 mia. kr.

Coop 27. apr 2020 -
This describes the image
Foto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

Med annoncer i dagblade og på sociale medier har Coop inviteret danskerne til at komme med deres bud på, hvordan Coop Danmark kan være med til at kickstarte Danmark og dansk økonomi ovenpå coronakrisen.

På baggrund af flere tusinde tilbagemeldinger og en Coop-analyse af danskernes forbrugsvaner efter corona, har Coop besluttet at iværksætte en række initiativer.

For det første vil Coop udbyde produktionen af Coops egne varer som blandt andet Änglamark, Coop og X-tra til danske producenter.

- Vi er parate til at betale lidt mere for danske varer, og vi tror, det kan flytte produktion af varer til en samlet værdi af 5 mia. kr. over de kommende tre år. Det kræver, at danske producenter er konkurrencedygtige, for prisen er stadig vigtig, men vi tror, at det kan være en vigtig håndsrækning, siger koncerndirektør Jens Visholm om initiativet.

Som eksempel fortæller han, at produktionen af Änglamark havregryn nu bliver flyttet fra Letland til Valsemøllerne i Danmark.

Samtidig vil Coop øge markedsføringen og mærkningen af danske varer, så de bliver mere synlige for forbrugerne.

En invitation til producenterne

Desuden skal Coop Crowdfunding åbne en permanent salgskanal for de mindste producenter og hjælpe med finansieringen, mens Irma skal hjælpe til med direkte salg og markedsføring af små fødevareproducenter.

Indsatsen for at øge salget af danske varer begynder allerede nu med omfattende markedsføring i butikker, Coops app, sociale medier og tilbudsaviser.

- Dette er en invitation til danske fødevareproducenter. En invitation til at fokusere mere på hjemmemarkedet, og til at satse mere på udvikling af nye produkter, der også prismæssigt er konkurrencedygtige. For vi lykkes kun med dette, hvis produkterne er konkurrencedygtige på både pris og kvalitet, og danskerne bakker op, siger Jens Visholm.

Indsatsen for flere danske varer er første initiativ i Coops genstartsplan, som desuden også omfatter mere forretning i fællesskab, mere grøn omstilling og yderligere fokus på digitale indkøb.

Opdateret 10. nov 2020