Coop vil øge private label-salg med trecifret millionbeløb
Coop vil med en ny kampagne sætte ekstra tryk på salget af private label-varer i mærkerne X-tra, Änglamark samt ikke mindst det lidt anonyme Coop-mærke.
Ifølge Fødevarewatch lancerer Coop i denne uge en storstilet kampagne for varerne i koncernens egne mærker under overskriften "Mere værdi for pengene".
Coop er i forvejen positioneret som en af de traditionelle danske dagligvareaktører, hvor private labels udgør en relativt stor andel af den samlede omsætning på 43 mia. kr.
Målet er, at omsætningen på varer med Coop-mærket - der sammenlignet med Änglamark-varerne har været lidt forsømt markedsføringsmæssigt - skal vokse med 300 mio. kr.
- Det kan lyde som en meget ambitiøs målsætning, og det er det på den ene side også, men modsat er der for øjeblikket så meget medvind hos brandet, at det nok skulle kunne lade sig gøre, siger Amelie de Geer, som er direktør for food og nearfood i Coop, til Fødevarewatch.
Den seneste opgørelse over private label-andele i Danmark fra den internationale private label-organisation PLMA stammer helt tilbage fra 2016, hvor den efter flere års vækst var steget til 32,6 pct. i volumen – altså stort set hver tredje vare – og 26,6 pct. i værdi, svarende til mere end hver fjerde omsætningskrone.
Andelene er næppe faldet siden, og det indebærer, at Coops kæder formentlig sælger varer i egne mærker på den gode side af 10 mia. kr . årligt.