Coop vil løfte discountkoncept med convenience

Coop 6. mar 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

Det tager kun 5 minutter at handle ind i Fakta. Og netop bekvemmeligheden er der sat ekstra fokus i det discountkoncept, som Coop lige nu og de kommende måneder tester af under navnet Coop Hverdag.

Den første testbutik er i Fakta-butikken i bydelen Trekroner i Roskilde, som ligger meget tæt placeret på SuperBrugsen Trekroner og en station.

Og netop beliggenheden tæt på en station skaber rigtig meget trafik af kunder, som oftest har mere end almindeligt travlt.

- I lavprissupermarkedet Coop Hverdag er der fokus på, at det skal være nemt, hurtigt og billigt at handle. Så der kommer også mere tryk på faste lave priser, fortæller Jens Visholm, koncerndirektør i Coop Danmark.

En af løsningerne er en såkaldt fast track, hvor Coop-medlemmer hurtigt kan scanne og betale for deres indkøb.

- Vi har fået mere convenience ind i testbutikken. Og så byder Coop Hverdag også på flere Coop-varer, end kunderne finder i en Fakta, siger Jens Visholm.

Han understreger, at Coop ikke har taget nogen beslutning om, hvad Faktas 357 butikker skal hedde fremover, men at Coop Hverdag er et foreløbigt eksperiment, hvor man får den direkte respons fra kunderne.

- Vi skal jo lære. Det er derfor, vi laver piloter. Når vi laver koncepter, vil man se, at vi hurtigere går ud og tester ting, også selv om man måske godt kunne have brugt tre-fire måneder mere på at tale om det. Men vi vil hellere ud at prøve af og også begå fejl, så vi ved, hvad vi ikke skal bruge mere tid på, siger koncerndirektøren.

Opdateret 10. nov 2020