Coop vil have en klimapositiv drift om 10 år

Coop 2. dec 2019 -
This describes the image
Foto: Colourbox
Skrevet af: Søren Tougaard

Med en ny klimaplan vil Coop sætte en højere standard for klimamål blandt verdens dagligvarekoncerner. Og gå længere end regeringens ambitioner på området.

I 2025 skal CO2-udledningen fra Coops driftsaktiviteter være reduceret med 75 pct., og i 2030 skal driften sågar være klimapositiv.

Coop vil desuden reducere sin indirekte drivhusgasudledning fra leverandører, transportører og forbrugere, så der reduceres med mere end en million tons årligt, når vi når 2030.

Det svarer til mere end 2 pct. af Danmarks nationale klimaregnskab.

- Coop har en 153 år lang tradition for at gå foran i Danmark på ansvarlighed. Nu, hvor verden står over for sin største udfordring nogensinde, ønsker vi at være en naturlig del af klimaløsningen, siger adm. direktør i Coop, Peter Høgsted.

Planen er udarbejdet over de seneste seks måneder, hvor både klimaeksperter og Coops 1,8 mio. medlemmer som noget nyt er blevet hørt om, hvad planen skulle indeholde.

- Forbrugerne kommer blandt andet til at opleve planen via klimakampagner og muligheden for at følge deres eget klimaftryk, flere nye grønne klimavenlige varer samt at kunne støtte den grønne omstilling på en række måder. Klimaudfordringen er måske den største miljøudfordring, menneskeheden har stået overfor. Og med den stærkt stigende bevidsthed, der er i befolkningen, er det nødvendigt, at vi er ambitiøse og klar til at tage mange konkrete valg, som kan reducere den klimabelastning, der er ved at drive dagligvarehandel, siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

12 initiativer

Coop har opstillet 12 konkrete initiativer, der skal sikre målsætningen om en klimapositiv drift i 2030.

Planen omfatter blandt andet udfasning af klimaskadelige gasser i køleanlæg, investering på mere end 1 mia. kr. i nye, klimavenlige løsninger, opsætning af vedvarende energikilder i hele Danmark, grønne lastbilsløsninger, fremme klimavenlige produkter samt krav om klimaplaner fra alle leverandører, lancering af funktion i Coops App, så forbrugerne kan følge deres klimaaftryk samt styrke madspildsindsatsen og arbejde for et forbud mod den trykte tilbudsavis.

Desuden har Coop etableret et nyt internt klimateam, der har fået Peter Svendsen som nyudnævnt klimachef.

Klimaplanen er en del af Coops CSR-strategi, som koncernen offentliggør først i det nye år.

 

 

Opdateret 10. nov 2020