Coop vil gøre tobakken usynlig i butikkerne
Tobaksvarer skal være usynlige for kunderne i butikkerne, mener Coop og opfordrer nu politikerne til at indføre skrappere rammebetingelser for salg af tobak.
Irma ved Rådhuspladsen i København forsøger sig i disse dage med at have tobaksvarerne placeret usynligt for kunderne. Det sker som et led i kampagnen Røgfri Fremtid, og forsøget er et element i Coops sundhedsstrategi, der blev lanceret i januar i år.
- Knap 80 pct. af danskerne mener, at børn og unge ikke skal begynde at ryge. I Irma vil vi gerne gå forrest og vise politikerme, hvordan et Dark Market kan være medvirkende til, at færre unge ryger frem mod 2030, siger kædedirektør i Irma, Søren Steffensen, i en pressemeddelelse.
Forsøgsordningen i Irma i Industriens Hus kører fra i dag og tre dage frem.
- Mens en samlet detailhandel skal blive meget bedre til at overholde aldersgrænserne for salg af tobak og bruge tiden fremadrettet på konsekvent at håndhæve 18-års grænsen, så bør politikerne være visionære nok til at diskutere ændrede rammebetingelser for salg af tobak, som for alvor kan gøre en forskel for folkesundheden på dette område, siger CSR-chef i Coop, Signe Frese.