Coop venter vege-vækst på over 50 pct.

Coop 28. jan 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Det fik stor opmærksomhed, da den danske fødevarevirksomhed Naturli’ Foods lancerede plantebaseret fars i de danske butikker for et år siden.

Siden har flere og flere forbrugere kastet sig over alternativer til kødprodukter, i takt med at der er kommet endnu flere planteprodukter i kølediskene.

Og de plantebaserede alternativer til animalske produkter som kød og mælk er da også en kategori, der vokser stærkt hos Coop Danmark.

Ifølge Lars Aarup, analysechef hos Coop Danmark, er det samlede salg af vegetariske og veganske produkter steget med 102 pct. i Coops dagligvarebutikker de seneste to år.

Og den vækst er primært båret frem af de to produkter plantekød og plantedrikke, fortæller han.

- Vi har set en vækst på ca. 50 pct. om året de seneste to år på landsplan, og vi forventer en lidt højere vækst i år. Det skyldes først og fremmest, at der kommer et stigende udbud af plantebaserede varer på hylderne, siger Lars Aarup.

Mindre kødforbrug

Ifølge Lars Aarup afspejler udviklingen dog langt fra, at der er tale om en egentlig madrevolution, hvor forbrugere i hobetal vender de animalske produkter ryggen.

- De plantebaserede alternativer til kød udgør altså stadigvæk under 1 pct. af vores samlede kødsalg, mens salget af plantedrikke tegner sig for ca. 3 pct. af Coops mælkesalg, siger Lars Aarup.

Han forventer dog, at flere og flere familier får appetit for at spise kødfrit en eller flere dage om ugen.

Den udvikling ses også i Coops Grønne Forbrugerindeks, hvor ca. 1000 repræsentative danskere mellem 15 og 74 år har svaret på de samme spørgsmål i 2012, 2015 og 2018.

I 2012 svarede ca. hver fjerde forbruger, at de købte mindre kød end tidligere og ca. 10 pct. forventede et mindre kødforbrug fremover.

I 2018 angav hver tredje forbruger i Coops undersøgelse, at de køber mindre kød end før, mens 17 pct. venter at købe mindre kød i fremtiden.

Salling Group havde sidste år en vækst på 30 pct. i salget af veganske varer, oplyser koncernen.

Opdateret 10. nov 2020