Coop: Vegi-varer og nemme måltidsløsninger vil vokse i 2020
Er der to forbrugertendenser, der for alvor er kommet for at blive, er det den minimale tid, danskerne bruger på at tilberede mad, og at flere - især yngre forbrugere - er optaget af klimaudfordringen, når de handler ind i en dagligvarebutik.
De seneste tal fra Madkulturen viser eksempelvis, at hvert tredje aftensmåltid tog mindre end et kvarter at tilberede i 2018.
Samtidig viser en nylig undersøgelse, som Yougov har lavet for Forbrugerrådet Tænk, at hver femte unge forbruger mellem 17 og 25 år tager hensyn til klimaet, når de står i indkøbssituationen i et supermarked mod 8 pct. i resten af befolkningen.
Dette er også to forbrugertendenser, der har stor indflydelse på, hvilke kategorier, Coop forventer, vil vokse i koncernens godt 1.050 butikker i år.
- Jeg forventer, at vegi-varer kommer til at vokse 15-20 pct. i 2020. Specielt havremælk skal vi holde øje med. Vegi er stadig en lille kategori på landsplan, men det er en vigtig kategori. For hvis man ikke har de varer, så skifter de kunder, der vil have vegi-varer, butik, siger Lars Aarup, analysechef i Coop Danmark.
Shop-in-shops med måltider
Udover en øget efterspørgsel på vegi forventer Coop også et øget salg af kylling, fisk og grønt, der understøtter, at flere forbrugere lever som fleksitarer.
Også nemme løsninger i form af f.eks. snittet grønt samt frost vil vokse frem i Coop sammen med en øget lyst til nemme måltider og take-away, lyder det fra koncernen.
Ifølge Coops topchef Peter Høgsted holder Coop fast i en madagenda med fokus på bedre varer, mere økologi, flere lokale varer mv.
Og i 2020 vil Coop især styrke salget af måltidsløsninger som et af to fokusområder.
"MadCooperativet skal for alvor i luften med flere former for færdigmad. Vi er nået et godt stykke med nemmere og bedre mad, men vi mangler stadig det afgørende stød frem. Vi kommer til at åbne en række butikker-i-butikken med bedre måltidsløsninger", sagde Coops topchef i sin nylige nytårsudtalelse i Butikslederen.
Endelig fremhæver Peter Høgsted også konceptet BrødCooperativet, der vil åbne endnu flere butikker i 2020.
Hverken Rema 1000 eller Salling Group har ønsket at kommentere på i hvilke kategorier, de især forventer stor vækst i år.