Coop tester fremtidens butikker under Coop-navnet

Coop 6. mar 2019 -
This describes the image
Foto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

Det er en anderledes butik, de trofaste kunder i Fakta og SuperBrugsen i Roskilde-bydelen Trekroner møder den kommende tid.

Her tester Coop Danmark for øjeblikket fremtidens supermarkeds- og discountkoncept beliggende med 100 meters mellemrum på Trekroner Centervej, hvor de velkendte kædenavne er blevet midlertidig erstattet af Coop Mad og Coop Hverdag.

Koncerndirektør Jens Visholm understreger, at SuperBrugsen også består de næste par år, og han fortæller, at det er første gang, Coop så klart signalerer, at koncernens butikker er i familie med hinanden.

- Det er vigtigt, at understrege, at vi ikke har taget nogen navnebeslutninger endnu. Det er jo klart, at der er og har været masser af følelser i det emne. Så det handler om at få de gode diskussioner kvalificeret med data og feedback fra kunderne om, hvordan de opfatter de to butikker, som begge hedder Coop, men er forskellige indeni og har forskellige efternavne, siger Jens Visholm.

En idealbutik

Overskriften på Coops treårige forretningsstrategi til og med 2020 er at blive ét Coop med stærkere fælles butikskoncepter, en mere effektiv markedsføring og enklere butiksdrift som en del af visionen.

Og i det lys skal de nye testbutikker også ses, siger Coops koncerndirektør, der fortæller, at der løbende vil ske forbedringer over de kommende måneder som projektet skrider frem.

- Der er mange kunder, der kan være i tvivl om, hvad det egentligt er for butikker, som er med i Coop, og hvor de kan få de fordele, som ligger i et medlemskab af Coop. Det vil vi gerne gøre tydeligere.

Sigtet er, at pilotprojektet om ca. seks måneder har givet så meget viden, så Coop nøjagtig ved, hvilke forskellige løsninger en ny eller opgraderet butik skal indeholde fremover.

- Vi kommer til at lave nogle flere testbutikker, ikke nødvendigvis ved siden af hinanden, så vi hele tiden prøver at komme frem til en form for idealbutik, som skal tegne de næste store investeringsrul på tværs af alle vores butikker, siger Visholm.

I Coop Mad har man blandt andet samlet slagter og delikatesse under konceptet MadCooperativet, mens Coop Hverdag byder på endnu mere convenience og hurtig-kasser til kunder, der betaler med Coops app.

 

Læs også: Coops testsupermarked skruer op for madløsninger

Coop vil løfte discountkoncept med convenience

Opdateret 10. nov 2020