Coop taber sag om brug af reklamefotos i Højesteret
Coop har i dag tabt en sag i Højesteret anlagt af designeren og keramikeren Kasper Würtz, oplyser koncernen i en pressemeddelelse.
Det sker efter, at Coop i nogle tilbudsaviser og på emballager har benyttet en skål eller tallerken lavet af Kasper Würtz som baggrund i reklamer for koncernens madvarer.
Med dagens dom har Højesteret fulgt den linje, som Sø- og Handelsretten havde lagt, og som betyder, at Coop ikke kan bruge Kasper Würtz' skåle og tallerkener, medmindre de kun i meget begrænset omfang er synlige i reklamen.
For den brug, der overskred denne grænse, stadfæster Højesteret, at Coop skal betale et vederlag på 200.000 kr. til Kasper Würtz, der havde krævet 1,75 mio. kr. af Coop.
Coop ankede Sø- og Handelsrettens dom, fordi man havde fulgt en mere end 40-årig fast branchesædvane for reklamefotos, hvor man har brugt brugsting, der ikke er velkendte hos forbrugerne.
Ændre praksis
I forbindelse med sagen fik Coop foretaget en undersøgelse, der kortlagde, at ingen forbrugere genkendte Würtz’ skål eller tallerken.
- Med dommen tilsidesætter Højesteret det, der har været praksis for alle gennem de seneste 40 år. Det har hidtil været sådan, at man ikke har anvendt velkendte designs – som eksempelvis Royal Copenhagen musselmalet porcelæn eller Kay Bojesen bestik – i markedsføringen af madvarer, da det kunne være en krænkelse af ophavsrettighederne. Men dommen går skridtet videre og siger, at man også krænker, hvis designet ikke er velkendt men synligt i reklamen, Dommen indebærer, at både vi og alle andre, der bruger genstande som regi i reklameøjemed, fremover i praksis kun kan anvende masseproducerede genstande, der ikke er beskyttet af lovgivningen, medmindre designeren siger ok til det, siger senioradvokat Per Sjøqvist fra Coop.
Der findes ikke noget register over, hvilke varer, der må anvendes, og hvilke, der ikke må.
Derfor må annoncører, reklamebureauer, reklamefotografer og andre involverede nu fundamentalt ændre den måde, de anvender regigenstande på, i markedsføringen af deres produkter.