Coop slider ufortrødent med at øge markedet
Coops lille røde bog, På vej, er stadig "bibelen", der viser den strategiske retning for den rejse, som den kooperative dagligvaregigant slog ind på først i 2014 med en ny øverste chef i form af Peter Høgsted.
Gang på gang henviser han til den lille røde bog, hvor "Sammen om bedre mad" fortsat er den overordnede overskrift for alt, hvad Coop foretager sig.
Den såkaldte madagenda lever altså stadig i bedste velgående, selv om det helt aktuelt er en slags kæde-fusion og intern strømlining af Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen, som fylder meget - sammen med digitalisering og optrapning af butikkernes lokale snit.
Vækst i restauranter
Mad-satsningen bygger imidlertid på, at vækst skal komme gennem en udvidelse af et dagligvaremarked, hvor kæderne snupper andele fra udespisnings-segmentet. Og det kniber unægtelig noget.
Men adm. direktør Peter Høgsted og Coop klør på uden at ryste på hænderne.
- Vi har stadig en ambition om at få markedet til at vokse. Det vokser med 1,3 pct. de seneste 52 uger. Det er meget lidt, men det, der er glædeligt, er at hele restaurationsbranchen vokser, så mad er på agendaen på en ny måde. Nu skal vi have det her til at havne i dagligvarehandelen, siger han.
- Som jeg sagde, da vi lancerede strategien med et mål om at udvide markedet, så ved vi godt, at det ikke sker fra den ene dag til den anden. Nu har vi arbejdet benhårdt med det i to år, og jeg er sikker på, at vi fremover kommer til at arbejde lige så hårdt med at få det til at udvide sig. Det har taget 20 år at få danskerne til at tro på, at det er ligegyldigt, hvad de spiser - bare det er billigt. Det ændrer man ikke fra den ene dag til den anden, mener Høgsted.
- Så det handler om at turde være vedholdende og konsistente - også på den lange bane.