Coop skruer ned for tilbudsblusset

Coop 8. aug 2018 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand Først på året indførte Coop ”faste lave priser” som et nyt koncept.

Det er gået nogle tilbudsuger, siden Coops topchef Peter Høgsted første gang luftede, at han gerne ville afskaffe tilbudsræset i koncernens kæder. Nu ser det ud til, at den strategi begynder at bære frugt.

I begyndelsen af året indførte Coops Kvickly, Dagli’Brugsen og SuperBrugsen ”faste lave priser”, mens Fakta satte prisen ned på en række varer. Sammen med tiltaget annoncerede koncernen, at de lavere priser skulle erstatte nogle af de mange ugentlige tilbud i tilbudsaviserne.

Et kig på Tilbudsdatas gennemgang af dagligvarehandlens tilbudsaviser fra årets første seks måneder viser, at Coops kæder tilsammen har udgivet 11,3 pct. færre sider med dagligvaretilbud sammenlignet med samme periode sidste år. Det totale marked viser en nedgang på 4,7 pct.

Mængden af markedsførte dagligvarer er faldet i stort set alle Coops kæder på nær Dagli’- og LokalBrugsen.

Således har Fakta markedsført 14,3 pct. færre dagligvarer, mens SuperBrugsen har nedsat mængden med 11,5 pct. og Kvickly med 6,3 pct.

Det skal siges, at tilbudsaviserne som hovedregel har en halv eller helt side, hvor et udvalg de varer, der nu er mærket ”fast lav pris”, er samlet med mindre ikon-billeder. De er talt med i gennemgangen fra Tilbudsdata, og det er formentlig de varer, der giver en stor procentstigning i Dagli’- og LokalBrugsens aviser. De to kæder markedsfører ikke nær så mange varer, som de andre af Coops kæder gør.

Der er ligeledes sket et fald i mængden af markedsførte nonfood-varer i SuperBrugsen, Kvickly og Fakta, mens der er sket en marginal stigning i Coops samlede markedsføring af private label-varer med knap 2 pct.

Opdateret 10. nov 2020