Coop skærper jagten på fremtidens Fakta-format

Coop 5. sep 2019 -
This describes the image
Fakta butikker bliver omdannet til Coop Hverdag Foto: Coop Danmark
Skrevet af: Søren Tougaard

Coop sætter nu for alvor turbo på i jagten på fremtidens butiksformat, der skal gøre discountkæden Fakta mere attraktiv og forvandle kæden til en overskudsforretning - efter seks år med underskud på samlet 651 mio. kr.

Tilbage i februar åbnede Coop to pilotbutikker i Trekroner ved Roskilde, hvor en SuperBrugs og en Fakta har taget midlertidig navneforandring til henholdsvis Coop Mad og Coop Hverdag. Og dette projekt overgår nu til et egentligt testforløb.

Derfor vil Coop over de kommende seks måneder etablere yderligere testbutikker over hele landet, så koncernen for alvor kan måle resultater på forskellige lokalmarkeder og konkurrencesituationer.

Det fortæller Coop Danmarks koncerndirektør Jens Visholm.

- SuperBrugsen-konceptet fungerer allerede rigtig godt, og hér bliver der mere tale om løbende evolution end revolution. Både BrødCooperativet og den styrkede satsning på mad, måltider og færdigretter vil vi løbende se i flere butikker. For Faktas vedkommende er forandringerne større, og her regner vi med at sætte mindst 10 butikker i test i løbet af efteråret, siger Jens Visholm.

Han fortæller, at Fakta i sjællandske Tølløse er den seneste nye testbutik.

Coop Hverdag byder f.eks. på endnu mere convenience, flere Coop-varer samt hurtig-kasser til kunder, der betaler med Coops app.

- Vi har fået rigtig gode tilbagemeldinger fra vores kunder, og vores kundetilfredshedsscore - NPS - er steget voldsomt i butikkerne. Vi har fortsat ting, vi kan forbedre i selve butiksoperationen i begge formater, men vi synes, vi har taget gode skridt fremad, bedyrer Jens Visholm.

Nye kædenavne spøger

Coops treårige forretningsstrategi, der løber til udgangen af 2020, har fokus på at blive ét Coop med stærkere fælles butikskoncepter, mere effektiv markedsføring og enklere butiksdrift som centrale elementer.

Koncernen har dog endnu ikke lagt sig fast på fremtidige kædenavne på facaderne, siger koncerndirektøren.

- Vi tester og overvejer, hvad der er rigtigt for Coop-koncernen på lang sigt. Det vigtigste for os i den kommende periode er at få testet, om både kunder og medarbejdere kan lide de forandringer, vi laver. For uanset, hvad en butik hedder på facaden, og hvor lækkert brandet er, så er det en afgørende grundforudsætning for succes, at kunder og medarbejdere føler sig godt tilpas med både varer, priser, koncepter og selve atmosfæren i butikken, siger han.

Og Coop Danmark får uden tvivl lettere ved at skifte facadeskilte på Fakta end på SuperBrugsens butikker.

Coop Danmark ejer nemlig selv langt størstedelen af Faktas 359 butikker. Anderledes er det med SuperBrugsen, hvor størstedelen af de 235 butikker er ejet af selvstændige brugsforeninger.

Opdateret 10. nov 2020