Coop skærper digital jagt på 2 mio. medlemmer

Coop 4. mar 2016 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Snart går Coop Danmark i gang med en hverve-kampagne, der skal bringe den forbrugerejede dagligvaregigant nærmere et ambitiøst mål på to mio. medlemmer ved udgangen af næste år.

I dag er der ca. 1,6 mio., så det kræver en tilgang på hele 400.000 på lidt under to år at indfri det.

Til sammenligning kom der 75.000 til sidste år.

Den første kampagne-runde begynder i butikkerne midt i marts. Senere kommer der mere fart på med fejring af, at brugsbevægelsen i år har 150 års jubilæum - og der bliver premiere på en helt ny udgave af medlemsprogrammet, som går under arbejdstitlen ”M-16”.

2016 er lige frem blevet udråbt til et ”medlemsår” i Coop-familien.

”2016 er medlemmernes år, hvor vi skal have flere og gladere medlemmer i Coop. Det skal være mere attraktivt at blive medlem, og du skal som medlem opleve større udbytte af dit medlemskab – til glæde for det enkelte medlem og for butikken”, skriver man i de medlemsvalgtes Coop Forum.

Medlemmer køber mere

Som medlemsejet har Coop en tættere relation til en stor del af sine kunder, og det er en fordel, som konkurrenterne har svært ved at efterligne. Så der kan være al mulig grund til at arbejde på at rekruttere flere medlemmer.

Ifølge Coops egne tal lægger et gennemsnitligt Coop-medlem 4536 kr. mere om året i den butik, man er tilknyttet, end ikke-medlemmer.

Medlemmerne kommer også flere gange i butikken, og deres gennemsnitskurv per indkøb er 77 kr. større.

Coop kommer til at slå på tilsvarende velkendte strenge i den markedsføring, der løber fra midt i marts frem til sommer: Potentielle nye medlemmer får at vide, hvor meget de kan spare på at melde sig ind.

Flere digitale nyheder

Digitalisering er blevet noget af et kodeord for den måde, man i Coop vil pleje relationen til de mange medlemmer.

I et indlæg i sidste uges Dansk Handelsblad varslede Coops formand Lasse Bolander endnu en digital nyhed i tilknytning til medlemsuniverset i en nær fremtid - efter testen af det såkaldte ”bip & betal”-system i udvalgte butikker og Coops eget mobilbetalings-projekt.

”Og jeg tør godt love, at vi har lanceret vores tredje nyhed indenfor digitalisering, inden jeg skriver min næste klumme her i bladet”, lover Bolander.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?