Coop satser på flere digitale løsninger

Coop 20. okt 2016 -
This describes the image
Foto: John Ehbrecht
Skrevet af: Henrik Denman

Coop lancerede tidligere på året sin helt store online satsning med salg af dagligvarer på nettet til hele landet, men koncernen tror samtidig, at nye digitale løsninger kommer til at ændre indkøbsturen i de fysiske butikker.

Coop vælger derfor at satse på digitale løsninger på flere områder.

– Vi vil forandre verden, og vi har en digital dagsorden, der skal stå på flere ben, sagde koncerndirektør Jan Madsen forleden på e-handelskonferencen i København, arrangeret af FDIH.

Jan Madsen præsenterede på konferencen Coops ”digitale madmanifest”. Det skal frigøre tid hos forbrugerne og samtidig skabe økonomisk råderum. Det skal inspirere forbrugerne til at lave bedre mad, og det skal give kunderne mulighed for at kunne overskue deres forbrug.

– Mobiltelefonen er værktøjet, og den bliver omdrejningspunktet for vores digitale udvikling, sagde Jan Madsen.

Bedre mad

For Coop er det centrale omdrejningspunkt den mad, kunderne køber. Coop vil bruge de digitale løsninger til at få flere kunder til at vælge en bedre madkvalitet og til at bruge mere tid på måltiderne.

Coops medlemsapp kommer til at blive omdrejningspunktet for alle digitale løsninger fremover. Medlemskortet skal f.eks. give forbrugere kredit uden rentebetaling til madkøb hos Coop.

– Når vi ser på vores kunders forbrug først på måneden, bruger de flere penge på mad og på bedre mad end sidst på måneden. Når pengene går ind først på måneden, bruger mange pengene desuden på alt muligt andet end dagligvarer. Derfor foreslår vi, at man midt på måneden kan aktivere en madkredit, så man kan fortsætte med at købe de varer, man har lyst til. Når lønnen går ind til næste måned, bliver beløbet trukket automatisk, sagde Jan Madsen.

Opdateret 10. nov 2020