Coop sætter mål for dagligvarer på nettet
Coop sætter nu mål for, hvor stor en andel af nethandlen med dagligvarer koncernen ønsker at få. Ambitionen er at få samme størrelse i fremtidens online dagligvarehandel som den nuværende andel af den fysiske dagligvarehandel, nemlig mindst 38 pct.
Formanden for Coop, Lasse Bolander, offentliggjorde Coops ambition på nettet på konferencen New Retail Day forleden. Konferencen, der var arrangeret af Detail-forum, samlede topchefer fra hele detailhandlen til at høre om retail-innovation og til at møde detailhandlens succesfulde iværksættere.
– Vi har i dag en markedsandel på 38 pct. Vi vil gerne som minimum have 38 pct. af det digitale dagligvaremarked, sagde han og tilføjede:
– Hvis vi ikke er med fra start, kommer vi ikke med. Vi er de første med et landsdækkende set-up med online salg af dagligvarer. Det er en investering, og det skal vi lære af.
Coop åbnede for en måned siden et nyt online supermarked mad.coop.dk, der leverer dagligvarer til kunder over hele landet. Den nye forretning er en overbygning i forhold til koncernens hidtidige netbutik, irma.dk, der nu fungerer som en shop-i-shop i det nye netsupermarked.
Gode erfaringer
Hverken Dansk Supermarked eller Dagrofa har ambitioner om at sælge dagligvarer på nettet foreløbigt. Ikke mindst distributionsomkostningerne holder dem fra nethandlen. Lasse Bolander sagde på konferencen, at Coop har gode erfaringer med handel på nettet:
– E-handel kører, og vi tjener i dag penge på det. Men udfordringen ved at sælge dagligvarer på nettet er, at der er for mange dagligvarebutikker i Danmark. Nethandel er ikke en conveniencefaktor på samme måde som i udlandet, fordi der er så kort afstand til den nærmeste dagligvarebutik. Desuden har vi i Danmark tårnhøje lønninger, og det er f.eks. dyrt at plukke varer til en netkunde.
Om markedet for online salg af dagligvarer sagde Lasse Bolander:
– I dag kan ingen mærke netsalget. Det er på omkring en pct. af dagligvaresalget. En dag vil det nå op på fem eller måske 10 pct., men størstedelen af dagligvaresalget i Danmark vil også i fremtiden være fysisk, sagde han.