Coop præsenterer vækst
Med 150 års historie bag sig præsenterer branchens største aktør, Coop, nu sit årsregnskab, der ifølge koncernen selv indeholder det tredjebedste EBIT-resultat i brugsbevægelsens historie. Resultat trækkes dog i høj grad af de selvstændige butikker, der er franchisetagere af Coops koncepter.
Det samlede EBIT-resultat for Coop inklusive brugsforeningerne landede på 632 millioner kr. mod 523 millioner kr. året før, svarende til en stigning på 21 pct. Coop Danmark A/S – eksklusive brugsforeningerne - har til sammenligning opnået et EBIT-resultat på 340 millioner kr. mod 329 millioner kr. året før. Det er en stigning på kun 3,3 pct., som Coop begrunder med ”store engangsomkostninger til modernisering og lukninger i Fakta”.
De selvstændige brugsforeninger opnåede til gengæld det bedste EBIT-resultat nogensinde: 292 millioner kr. mod 194 millioner kr. året før. Det er en vækst på godt 50 pct.
Coop investerer nu én milliard kroner i 2016. Investeringerne skal gå til digitalisering, salg af fødevarer på nettet og moderniseringer af specielt Fakta-butikker.
Kvickly med rekord-resultat
Topchef i Coop, Peter Høgsted, siger i en pressemeddelelse, at det især er SuperBrugsen og Kvickly, der står for fremgangen. De to kæder har begge opnået deres bedste resultater nogensinde.
- Kvickly havde i 2014 sit første overskud i sine godt 50 år, og har formået at forbedre dette yderligere i 2015. SuperBrugsen har skabt et fantastisk flot resultat. I Dagli´Brugsen har man trods sine største investeringer i det nye koncept, Fremtidens Dagli’Brugs, skabt et resultat på niveau med året før. Irma har leveret et pænt resultat. Fakta, der i 2015 havde et underskud på trecifret millionbeløb, har forbedret sin underlæggende drift, siger han og tilføjer, at modernisering af 80 butikker til det nye F16-koncept og omkostninger til lukning af butikker betyder, at resultatet i discountkæden fortsat er negativt.
Kæderne har inklusive de selvstændige butikker og netbutikkerne opnået en omsætning på 45,2 mia. kr. uden moms i 2015 – mod 44,7 mia. kr. året før. Det svarer til en halv mia. kr. eller 1,1 pct.
Indkalkulerer man årets prisstigninger med en inflationsfaktor, der ifølge Danmarks Statistik ligger på 0,5 i 2015, svarer det dog kun til en stigning i omsætningen på cirka 300 mio. kroner.
ROIC, der dækker over forrentningen af den investerede kapital, lå i 2015 på 12,0 pct. mod 10,3 året før.
Ifølge pressemeddelelsen er antallet af medlemmer vokset fra 1,5 million til 1,6 million, og det har kostet Coop 227 millioner kr. i point/dividende, som kunder har købt varer for i butikker. Sammen med specielle medlemsrabatter har medlemmerne fået fordele for i alt 669,3 millioner kr.