Coop-offensiv presser mærkevarer
Mens mærkevareindustrien står i stampe med at præsentere produktnyheder for de danske forbrugere, lancerer Coop nye produkter med ekspresfart. Så samtidig med, at Coop har succes med at få danskerne til at bruge flere penge på bedre mad, så bliver de mærkevarer, der ikke er topsælgere, i stigende grad presset ned fra butikshylderne.
Alene i 2015 lancerede Coop over 500 fødevarenyheder. I år sætter koncernen farten lidt ned og venter blot at sætte 350 nyheder på butikshylderne.
Coops hæsblæsende innovationstempo er resultatet af lanceringen af koncernens madmanifest i 2014, hvor Coop har som ambition at forandre dansk madkultur og få danskerne til at købe fødevarer af bedre kvalitet.
Selv om danskerne køber flere kvalitetsvarer, bruger de imidlertid ikke flere penge på dagligvarer.
– Når kunderne køber flere gode madvarer, som er lidt dyrere, og de bruger de samme penge, må det betyde, at varemængden falder. Vi køber mindre for at kunne spise bedre.
– Vi er på vej i den rigtige retning, men som mange andre i detailhandlen kunne vi godt tænke os lidt mere gang i salget, siger koncerndirektør Jens Visholm til Dansk Handelsblad.
Prisen er, at flere mærkevarer bliver trukket ud af butikkernes sortiment.
– Det, der så ikke er plads til, er typisk nummer to, tre eller fire mærkevare i en kategori, som ikke er stærk nok. Det er ifølge Jens Visholm typisk dem, der ryger ud for at give plads til noget nyt og mere spændende.
Til gengæld har mærkevareleverandørerne mulighed for at byde ind med produktnyheder, der præsenteres som unikke Coop-varer. Det gør flere af de store producenter, bl.a. Arla, Carlsberg og Royal Unibrew.
Målet
Adm. direktør for Coop Peter Høgsted siger:
– Vi har sagt, at målet ikke er, at vi skal sælge mere, for vi tror ikke, at vi kan spise ret meget mere, end vi gør i dag. Men vi har en tro på, at vi kan komme til at spise lidt bedre.
Coops topchef oplyser, at forbrugerne vender deres opmærksomhed fra de billige varer til det bredere udvalg af kvalitetsvarer, de finder i Coops butikker.
Varer i discountserien x-tra oplevede et fald på 13 pct. i 2015. Til gengæld kan Coop se en vækst i Änglamark på 17 pct., vareserien Smag forskellen er vokset med 78 pct., økologi øger salget med 13 pct., og de lokale varer vokser i salget med 80 pct.
– Vi tror, der er en begyndende optimisme. Vi tror, at vi kan få danskerne med på en agenda om at bruge lidt flere penge på lidt bedre fødevarer, siger Peter Høgsted.