Coop øger fokus på pris med flere tilbud
”Fredagshuggere”, ”Kvickpriser”, ”Helt vilde priser”, ”Månedens Kup” eller bare mellem 20 og 30 pct. rabat på en hel varekategori.
Sådan lyder det i Coops tilbudsaviser og i den lokale markedsføring – og tre af koncernens kæder har i år flere tilbud i de landsdækkende aviser end sidste år.
Coop har de seneste år arbejdet på at få et image som dagligvarekoncernen, der vil revo-lutionere både branchen og danskernes madvaner – og dermed differentiere sig fra de andre koncerner, der ifølge Coop i højere grad har fokus på pris.
Alligevel har tre af Coops kæder Kvickly, Irma og SuperBrugsen i årets første 20 uger sendt flere tilbud ud i de landsdækkende tilbudsaviser end i samme periode sidste år. Dertil kom-mer den lokale markedsføring som oftest består af hele sider med tilbud.
I de landsdækkende tilbudsaviser drejer det sig om en stigning på 5,5 pct. i SuperBrugsen, 4,3 pct. i Irma og 2,3 pct. i Kvickly.
- Med mindre Coop har valgt at sætte flere varer af højere kvalitet og til højere priser i tilbudsavisen - så er det indtil videre ikke lykkedes Coop at få justeret strategien på kampagneområdet, siger Claus Nykjær.
Han er direktør i konsulenthuset iCoCo, der står bag tallene.
Bag tilbuddene gemmer sig som altid en god blanding af alt fra sunde færdigretter til cornflakes og slik.
Vil differentiere sig
Coop mistede en halv mia. kr. i omsætning i 2016 sammenlignet med året før, og set i det lys, virker det meget logisk at forsøge at trække flere kunder ind i butikkerne. Men samtidig reducerede koncernen sit overskud før skat fra 632 mio. kr. i 2015 til kun 254 mio. kr. sidste år – og der skal som bekendt sælges en del tilbud, før det giver store udslag på bundlinjen.
Dertil kommer, at bestyrelsesformand Lasse Bolander – blandt andet i ugens kommentar i Dansk Handels blad - fortsat holder fast i, at Coop skal differentiere sig:
”… at vi i højere grad differentierer os fra hinanden, frem for fortsat at kopiere hinanden i, hvem der kan sælge den samme pakke smør en smule billigere”.
Topchef Peter Høgsted har tidligere sagt til Dansk Handelsblad, at Coop holder fast i den overordnede strategiske tilgang om at løfte kvaliteten af danskernes mad.
– Madagendaen kommer til at følge os i 10 år, siger han.
Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen siger, at tilbudsaviserne afspejler kundernes ønsker, og at madagendaen ikke indebærer et stop for salg af usunde varer.
Han opremser en lang række tiltag, som Coop har gennemført som en del af agendaen: prisnedsættelser på økologi, etablering af C-Måltidsmarked, introduktion af lokale varer fra blandt andre Søris og Thorupstrand Fisk.