Coop-medlemmer har 70 pct. større kurv end ikke-medlemmer
Mens det går mindre godt med at indfri ambitionen om at forbedre resultat med 100 mio. kr. om året, går det bedre for Coop med at rekruttere nye medlemmer. Siden 2014 har Coop således konstant hævet antallet af nye medlemmer med 90.000- 100.000 om året. Kort før indgangen til 2017 rundede Coop 1,7 mio. medlemmer, hvilket svarer til, at ca. 30 pct. af alle danskere er medlemmer af foreningen.
1. oktober sidste år lancerede Coop et nyt medlemsprogram, der skulle forbedre brugeroplevelsen og gøre det endnu mere attraktivt at være medlem af foreningen. Og tal fra Coop viser, at der er rigtig god økonomi for butikkerne i at jagte nye medlemmer. "Når et ikke-medlem køber for 100 kr., køber et medlem nemlig i gennemsnit for 169 kr.", fremgår det af Coop Forums hjemmeside.
Også i år er der udsigt til en stigende medlemsfremgang, fortæller Anders Mittag, der er ansvarlig for Coop medlemsprogram.
- Vi har ikke rundet 1,8 mio. medlemmer endnu, men vi er meget tilfredse med medlemsfremgangen og oplever også en stor fremgang i antallet af downloads af vores app og i antallet af brugere, fortæller han.
Aktiv rekruttering
Coop ønsker ikke at oplyse det aktuelle antal downloads eller brugere. Offentligt tilgængelige tal viser dog, at der til og med uge 9 i år i alt havde været 405.928 downloads af Coops nye medlemsapp, hvoraf 55 pct., 223.719, havde været aktive brugere.
Ifølge Anders Mittag ligger antallet dog markant højere i dag, hvor også mange medlemmer, der ikke er digitale superbrugere, benytter Coops medlemsapp.
- Vi vil selvfølgelig gerne have endnu flere til at benytte app'en. Derfor har vi sat endnu mere fokus på de personlige tilbud, hvor brugerne selv kan aktivere deres tilbud. Og det er også mit klare indtryk, at vi har fået flere yngre medlemmer, efter vi lancerede vores medlemsapp, fortæller Anders Mittag.
Han overtog selv ansvaret for Coops medlemsprogram efter Jeff Salter, der 1. juli sagde farvel til Coop for i stedet at blive international seniordirektør i Netto. Dengang som nu er målsætningen at hæve antallet af medlemmer til 2 mio.
Hvervningen af nye medlemmer sker både online og ude i butikkerne via synligt fordelsmateriale og gennem bestyrelsesmedlemmer, der bliver opfordret til at tage aktiv del i rekrutteringen så ofte som muligt.
- Vi kommer først rigtig i mål, når vi står sammen i fællesskab og løser opgaven sammen med butikkerne, der gør et stort stykke arbejde. Det er klart, at en ting er antallet af medlemmer. Noget andet er, hvor mange der er aktive, men vi har ikke ændret vores officielle mål om 2. mio. medlemmer, siger Anders Mittag.