Coop leverer rekordresultat i coronaår
-
Den medlemsejede dagligvarekoncern gik frem med 2 mia. kr. på toplinjen sidste år. Coops ledelse venter betydeligt lavere resultat fremover. Flere massive investeringer står på programmet
Corona har i den grad sparket til fremgangen i det ellers vækstlave dagligvaremarked.
Allerede for flere måneder siden varslede Coops adm. direktør Kræn Østergaard Nielsen en kurs mod et nyt rekordregnskab.
Og det er lige netop, hvad Danmarks næststørste dagligvarekoncern har præsteret i 2020.
Her løftede Coop driftsresultat (Ebit) med 97 pct. til 906 mio. kr., mens resultatet efter skat blev fordoblet til 756 mio. kr. mod 378 mio. kr. i 2019.
Det er det bedste resultat i Coops 155 års lange historie.
- Resultatet er på både godt og ondt præget af corona, siger bestyrelsesformand Lasse Bolander i en pressemeddelelse og uddyber:
- Lukning af grænser har reduceret den store grænsehandel og lukning af restauranter har også øget salget i vores butikker. Men det har samtidig været udfordrende, fordi det har medført store forandringer i indkøbsmønstre og stillet mange nye krav til medarbejderne i butikkerne i forbindelse med sikkerheden. Men samlet set er det et resultat, vi er meget tilfredse med, siger Coops netop genvalgte formand.
Milliardfremgang
Kun en gang i Coops historie har omsætningen været over 45 mia. kr. Det var tilbage i 2015, hvor Coop havde 1200 butikker, og den rekord står endnu efter et år, der ellers bød på fremgang langt over det normale niveau.
På toplinjen gik Danmarks næststørste dagligvarekoncern frem med 2 mia. kr. til 44,7 mia. kr.
Det svarer til vækst på 4,6 pct., der ligger væsentligt over budget, men alligevel noget under ærkekonkurrenten Salling Groups fremgang på ca. 7 pct. på hjemmemarkedet.
Fremgangen har ikke overraskende været størst blandt de selvstændige brugsforeninger, der driver ca. 400 af Coop-familiens i alt 1067 butikker. Her gik omsætningen frem med 1 mia. kr. til 18,3 mia. kr., hvilket er en vækst på 5,8 pct.
Det er især Kvickly, der har haft fremgang i indtjeningen, men også SuperBrugsen og Dagli'Brugsen har løftet indtjeningsniveauet.
- Generelt har kæderne gjort det rigtig godt og haft fremgang. Med en undtagelse, og det er Fakta.
- Kvicklys resultat er uden sammenligning det bedste i kædens historie, og det er meget tilfredsstillende, ikke mindst set i lyset af en række af de største varehuse er placeret i centre, der har været lukket ned en stor del af året, siger adm. direktør Kræn Østergaard Nielsen.
Også de selvstændige brugsforeninger har haft et historisk godt år.
- Vi kan lære meget af brugsforeningerne. Nærheden til kunderne, ejerskabet og friheden som uddeler og den lokale tilpasning er noget, vi også kommer til at tage ind i Coops butikker.
- Vi vil være meget mere fokuseret på ikke at have 1000 ens butikker, fordi det er nemt, men at have 1000 forskellige butikker. På hver beliggenhed skal vi se på, hvordan vi vinder her, og hvad der er det rigtige til kunderne. Det har brugsforeningerne været dygtigere til end Coop, siger topchefen.
Venter lavere resultat
Samlet set har de første fire måneder af 2021 været bedre for dagligvarebranchen end 2020.
Nu begynder samfundet for alvor at åbne op efter nedlukninger og restriktioner, og derfor er forventningen da også, at Coops omsætning og driftsresultat bliver lavere i år.
- Vil top og bund blive bedre end i 2019, hvor I havde en omsætning på 42,7 mia. kr. og et resultat efter skat på 378 mio. kr.?
- Det vil nok være et ret godt bud. Der er jo endnu pænt stor usikkerhed omkring, om vi alle tager på ferie i år, og hvor meget vi tager ud at spise. Vi har startet året rigtig, rigtig godt, siger Kræn Østergaard Nielsen.
I de kommende år vil dagligvarekoncernen investerer milliarder i digitalisering, Coop 365 og ikke mindst SAP-projektet Coop One, der alt sammen skal styrke Coops forretning og mødet med kunderne ude i butikkerne.
- Alt det vi kan spare, optimere og merindtjene, kommer vi til at kaste ind i kundemødet, så vi står endnu stærkere på service, på faglighed, moderniseringer af butikker og skarpt på priserne.
- Vi har ingen ambitioner om at fortsætte 2020-niveauet fremadrettet. Vi har en anden ejerskabsstruktur. Vi skal ikke bare tjene til endnu et privatfly til nogle ejere, men gøre noget for vores kunder og medlemmer. Det har vi virkelig fokus på, og derfor kommer vi også til at investere mange penge i at styrke kundemødet, siger topchefen.
I flere år har Coop tabt markedsandele. En del kan tilskrives en bevidst strategi om at lukke ned for ca. 100 tabsgivende butikker.
Nu går Coop igen efter fremgang på dagligvaremarkedet.
- Igennem de seneste år har vi lukket tabsgivende butikker og dermed accepteret en tilbagegang i vores markedsandel. Det vil vi ikke længere. Med større kundefokus, mere attraktive butikker - både fysisk og online - vil vi i de kommende år igen vokse trods et ekstremt konkurrencepræget marked, siger Kræn Østergaard Nielsen.