Blodrød bundlinje i Fakta

Coop 26. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • Coops discountkæde kom sidste år ud med et underskud på 64 mio. kr. Faktas fremtid er fortsat uafklaret 

Skrevet af: Søren Tougaard

Tiderne er ikke blevet bedre for Coops trængte discountkæde. Mens alle øvrige Coop-kæder havde fremgang og præsterede bedre end budget i coronaåret 2020, gik Fakta omvendt voldsomt tilbage på bundlinjen.

Efter seks underskud i træk og tab på hele 663 mio. kr. siden 2013, præsenterede Fakta ellers igen et overskud på 20 mio. kr. i 2019.  

Endnu foreligger kædens særskilte regnskab for 2020 ikke, men Coops topchef Kræn Østergaard Nielsen fortæller i forbindelse med dagligvarekoncernens årsregnskab, at Faktas underskud blev på 64 mio. kr.   

- Vi er ikke tilfreds med resultaterne i Fakta - heller ikke omsætningen. Fakta fylder en pæn del af vores forretning. Det er klart, at når vi investerer massivt i Coop 365, rammer det ned i Fakta-regnskabet. Underskuddet blev ikke et trecifret millionunderskud, som vi historisk har set tidligere, men det er ikke et tilfredsstillende niveau, siger Kræn Østergaard Nielsen til Dagligvarehandlen.  

Faktas fremtid?

Ikke siden 2012 har Coops problemkæde givet overskud.

Dengang var Coops ledelse vant til at tanke trecifrede millionoverskud i discountkæden, men så kom liberaliseringen af lukkeloven i 2012 og vendte op og ned på Faktas forretning.

Siden har Fakta leveret det ene store underskud efter det andet. I et nyt modtræk på lavprismarkedet lancerede dagligvarekoncernen sidste år Coop 365.

Samtidig er Thomas Nielsen fra årsskiftet blev ny kædedirektør for Fakta og Coop 365 i stedet for John Hornbech Christensen.   

Coops nye lavpriskoncept skal for alvor skal tage kampen op med konkurrenter som Netto og Rema 1000 - og med tiden sikre den medlemsejet virksomhed en større andel af lavprismarkedet.

I dag står Fakta for under 25 pct. af Coops omsætning, mens discount står for ca. halvdelen af det totale danske dagligvaremarked.

Ved årsskiftet var der 15 Coop 365-butikker samt 338 Fakta-butikker. I dag er antallet af Coop 365 vokset til ca. 40, især efter flere lynhurtige konverteringer af tidligere Fakta-butikker.

Omvendt skrumper Faktas butiksnet ind nærmest måned for måned.

Samtidig har koncerndirektør Jens Visholm tidligere fortalt, at koncernen ikke kommer til at åbne flere Fakta-butikker.

Det har givet yderligere spekulationer om, at Fakta-kæden snart er fortid.

- Det er ikke så sort/hvidt, for der er rigtig mange Fakta-butikker, der præsterer rigtig godt med glade kunder og høj kundetilfredshed. Vi har sat en hel ny ledelse, som sammen med mange dygtige medarbejdere i Fakta er godt i gang med at få optimeret forretningen. Omvendt har vi også en del steder, hvor konceptet ikke er skarpt nok. Det er dér, vi har fokus på Coop 365.

- Hvor det ender, må vi se. Lige nu er hovedfokus på at få testet, lært og lyttet til kunderne og til butikkerne. Vi har et rigtig solidt fundament, og så trykker vi på speederen, når vi har fået fintunet konceptet, siger Kræn Østergaard Nielsen.   

Kan I kører med to lavpris-koncepter?  

- Vi kører med fire supermarkedskoncepter alt afhængig af, hvordan man definerer det. Lavpris er næsten halvdelen af markedet, så man kan sagtens kører med to lavpriskoncepter, hvis det er det, som er det rigtige. Coop 365 er der, vi retter investeringskanonen hen, siger Coops topchef.     

Opdateret 26. apr 2021

Vil du vide mere?