Coop lancerer 200 spritnye madvarer
Coop sender nu den næste bølge af nye fødevarer ud i sine ca. 1200 butikker.
De 200 nye varer, der kommer i handelen fra 5. oktober, har alle sammen det til fælles, at de indgår i Coops "sammen om bedre mad"-strategi - og det store flertal af dem er desuden unikke varer, der kun kan fås i koncernens kæder.
Det gælder for omkring 150 af de 200 varer, fortæller koncerndirektør i Coop, Jens Visholm, der bl.a. har ansvar for food-indkøb.
Dermed fortsætter Coop et ambitiøst projekt, der går ud på at udskifte 25 pct. af fødevare-sortimentet over fem år.
- Vi har aldrig lanceret så mange nye varer som i år. Der er kommet 500 madagenda- produkter - og ved siden af er der alle de almindelige lanceringer, siger Jens Visholm.
For at kvalificere sig til betegnelsen et madagenda-produkt skal varen tilføre noget nyt til sin kategori.
- Varerne skal meget gerne være bedre, end dem vi kender, nemmere at tilberede - eller sundere. Det er der, den vækst ligger, som vi altså sammen i branchen løber efter, mener han.
Bedre til familien Danmark
Flere af landets kendte og tv-vante kokke er medarkitekter bag Coops nyeste varer. Coops "huskok" Claus Holm lægger således navn til en serie velkendte pulver-saucer, der har fået et smags- og kvalitetsmæssigt tvist. Der er f.eks. en opgraderet version af den klassiske Bernaise-sovs imellem - som både er glutenfri og har langt færre E-numre i.
- Vi skal møde bredden af danskerne med mange af de nye varer. Det behøver ikke være et eller andet nyt fra Frankrig, som ingen aner noget om, hvad er, siger Jens Visholm.
Blandt de nye produkter i denne runde er der også flere med en anden kendis- kok, Claus Meyers, navn på, blandt andet på en serie måltidsløsninger, hvor en pakke med god portion til en person koster en rund 50'er.
Jens Visholm spår Meyer-produkterne en stor fremtid i butikkerne. Samarbejdet mellem Coop og Meyer blev lanceret i maj, men først nu er konkrete varer ved at være på vej ud i butikkerne i større omfang.
Coop har i det hele taget et godt øje til måltidsløsninger for tiden - der er et marked til en værdi omkring 10 mia. kr., der lokker derude - og blandt de nye varer er også 11 i Coops mere kendte C-serie med bearbejdet frugt og grønt, der nu er oppe på omkring 125 varer.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Foto: John Ehbrecht