Coop kaster nyt lys over hverdagen
Den sidste købmandsbutik er for længst fortid i den nordvestsjællandske by Tølløse. Til gengæld har de i underkanten af 3800 indbyggere rige muligheder for at købe dagligvarer i en discountbutik.
Hele tre af landets fem discountkæder, Aldi, Netto og Fakta, er nemlig at finde i byen, foruden en SuperBrugsen ejet af Tølløse Brugsforening.
De tre sidstnævnte butikker ligger som tre på stribe i bybilledet med 50 meters mellemrum, og Tølløse minder således om mange andre mindre byer på landkortet.
Et af byens facadeskilt skiller sig dog ud fra mængden. For tre uger siden åbnede Coop Danmark sin blot anden testbutik under det midlertidige navn Coop Hverdag i Faktas butikslokale, der tæller ca. 500 salgskvadratmeter.
- Vi har valgt at arbejde med butikken i Tølløse, da den både i fysisk størrelse og kundegrundlag ligner mange af vores øvrige kernebutikker rundt omkring i landet, fortæller Jens Visholm, koncerndirektør i Coop Danmark.
Her vil Coop blandt andet teste salg af flere nemme måltidsløsninger, flere Coop-varer samt hurtigkassen scan & betal til kunder, der betaler med Coops app. Alt sammen i forsøget på at få Faktas 359 butikker gjort mere attraktive og vende kædens millionunderskud til plus.
Ny betalingsvane tager tid
Fra en position længere inde i butikken er brødområdet BrødCooperativet nu blevet fremrykket helt frem i butikken som den første station ved indgangen. Samtidig er et køleskab med kolde drikke og sandwich blevet føjet til forområdet, hvilket især appellerer til de mange unge, der kigger forbi i spisefrikvarteret for at få stillet sulten.
Et kendetegn for Coop Hverdag er, at det skal være nemt, hurtigt og billigt.
Udvalget af convenience i form af f.eks. måltidssalater og færdigretter er måske opgraderet, men syntes ret beskedent.
- Lavprisbutikken er typisk beliggende tæt på dit hjem eller din arbejdsplads og oftest på vejen mellem disse to steder. Butikken har et relativt bredt, men ikke særligt dybt sortiment og har mange varer i markeds laveste prisklasser - og ikke mange i de højeste prisklasser. Derfor bliver prisen på indkøbskurven lav og derfor opfatter kunderne det som et billigt sted at handle, forklarer Jens Visholm.
Han fortæller, at Coop ikke vil sænke priserne yderligere i Coop Hverdags testbutikker i forhold til prisniveauet i Fakta.
- Priserne er de samme som i Fakta, hvor vi på sammenlignelige varer har samme priser som vores direkte konkurrenter blandt lavprissupermarkederne, pointerer Jens Visholm.
Rødt er det nye sort
Mens forskellige stærke farver som grøn, orange og gul hidtil har været gennemgående i Faktas moderniserede F16-butikker, går den røde farve igen over det hele i Coop Hverdag.
Fra lamper og skilte til frisen hele vejen rundt i butikken, som i andre moderniserede Coop-butikker er sort.
Og netop den røde farve er med til at understrege, at butikken er en del af Coop-familien.
Mange kunder har lige skullet vænne sig til, at mange reoler er vendt 90 grader, så gangene nu ikke går ned gennem butikken men på tværs.
Især i frost og køl kan det normalvis være svært at se, hvor de enkelte varegrupper er placeret. Derfor har butikkens skilte også fået et foto af varegruppen, som igen er med til at gøre navigationen lettere for kunden.
Stina Glavind, Faktas forrige kædedirektør, lagde ikke skjul på, at vejen til overskud i Fakta-kæden går gennem at hæve kundernes indkøbskurv.
Netop i et forsøg på at hæve kurven har Tølløse-butikken givet plads til 10 reoler med rødvin, hvidvine, rosé og specialøl synligt fremme i butikken.
Her finder kunderne vine i prisklassen 35-140 kr., mens specialøllene spænder fra ca. 35 kr. for de dyreste Brewdog IPA fra Skotland til 6 kr. for de billigste.
- På både vin og specialøl er Coops samlede markedsandel langt over fair share – fordi vi har super gode varer fra super gode leverandører – og fordi vi har held til at præsentere det på en god måde overfor kunderne. Disse styrker vil vi gerne udnytte i endnu højere grad i Fakta og derfor fremstår områderne endnu mere tydeligt og lækkert i de nyeste butikker, fortæller Jens Visholm.
Høje forventninger til scan & betal
Man siger, at det tager 28 dage at ændre en vane. Foreløbigt er det heller ikke mange af butikkens kunder, der har ændret betalingsvaner.
Ikke én kunde benyttede således scan & betal i den tid, Dansk Handelsblad opholdt sig i butikken denne fredag formiddag.
Men det får nu ikke Jens Visholm til at ryste på hånden.
- Scan & betal er et koncept, som vi forventer os rigtigt meget af. Vi kan se, at det specielt tiltrækker mange yngre kunder til butikkerne – ikke mindst, når vi både giver mulighed for at handle direkte fra mobilen og gennem scan & betal-kasserne. Målsætning med denne mulighed er naturligvis at gøre det nemt for kunderne at handle. Sidegevinsten er, at vi samtidig frigiver tid hos vores medarbejdere til at arbejde endnu mere med varerne og face-to-face servicering af kunderne.
- Det er rigtigt, at det også er et koncept, hvor vi skal være gode til at hjælpe kunderne med at bruge denne løsning – og det bliver vi også gradvist bedre til. Vores målsætning i opstarten har været, at 3 pct. af vores transaktioner sker via denne løsning og næste milepæl bliver hele 12 pct. af alle vores transaktioner i hele Coop-familien. Vi har allerede i dag butikker, som på relativt kort tid har rundet 12 pct.-milepælen og hver uge kommer der nye butikker til. Så der bliver arbejdet stenhårdt af mine kolleger i butikkerne på at give flere kunder glæde af denne gode løsning, siger Jens Visholm.