Coop kan lukke H&M ind i Kvickly
Danskerne handler mere og mere over nettet. Den tendens har også sat Kvicklys varehuskoncept med nonfood som tøj, sko, bolig og isenkram under stigende pres.
For et år siden måtte Coop lukke et af Kvicklys allerstørste varehuse i Randers, da man måtte erkende, at de mange kvadratmeter ikke længere flugtede med kundernes behov.
Siden er også en håndfuld mindre Kvickly-varehuse overgået til SuperBrugsen for at skabe et mere homogent butiksnet.
Coops mål er, at Kvickly skal blive en permanent overskudsforretning, og den målsætning kræver tilpasning til en ny virkelighed.
Varehusene vil dog både blive mindre og indeholde et anderledes nonfood-koncept, end kunderne møder i dag.
- Nonfood er under hastig forandring og hastigt pres. Det giver selvfølgelig os nogle overvejelser. Vi har stadigvæk en del nonfood i Kvicklys-butikker, og der skal vi se på, hvad vi skal bruge kvadratmeterne til. Skal vi drive det selv, eller skal vi invitere nogen ind, som er dygtigere til nonfood, end vi selv er? Skal vi f.eks. have små Tiger-butikker eller H&M i stedet for vores egne mærker?, siger Peter Høgsted.
Intet færdigt koncept
Coops topchef fortæller ligeledes, at man vil se nærmere på at lave afdelinger med FDB Møbler og Coops eget køkkentøjsmærke Enkel i Kvickly, ligesom man vil overveje fremtiden for tøjmærker som Cottonfield og Jackpot.
- Hvor meget legetøj skal vi have, og hvor meget er ikke længere relevant? Skal vi have en boghandel? Vi følger området rigtig tæt ved dels at eksperimentere i butikkerne, dels eksperimentere med kategorier på vores onlineplatform. Jeg tror ikke på en færdig løsning, og så har vi Kvicklys nye koncept. Transformationen sker fortløbende, siger Peter Høgsted, der på den længere bane tror, at Kvicklys varehuse kan blive flere end de nuværende 70.