Coop inviterer på fryselasagne, gløgg og ananas uden top
I et stort lokale på Hotel- og Restaurantskolen i Valby står en flok mænd i jakkesæt foran seks mikroovne og skruer og trykker febrilsk på forskellige knapper. Der skal varmes lasagne, og det er åbenbart sværere, end man lige skulle tro.
Coop holder for første gang intern fødevaremesse, hvor ansatte fra alle Coops butikker er inviteret til at se og smage på de 200 nye varer, der inden længe lander på hylderne i deres butikker.
På et skilt lidt fra mikroovnene, står der 'Jul 2015'. Det får fire mænd med Kvickly-logoer på tøjet til at gå op ad trappen og ind i juleland, hvor duften af gløgg og brunkager spreder stemning. Først smager de lidt på gløggen og risalamanden. Vist mest for at se, om de kan vinde mandelgaven, der er en kurv fyldt med lækkerier fra Änglamark. Men to minutter senere er gløggresterne hældt i vasken og Kvickly-mændene står foran en stand, der uddeler smagsprøver på specialøl, der skal passe perfekt til julemaden. Ifølge indkøbsdirektør i Coop, Jens Visholm, skal julen 2015 være den mest smagfulde i Coops historie.
Økologiske rullepølser og kornotto
Tilbage i salen er der blindsmagning på rullepølser. Der er linet tre forskellige slags op - én økologisk, én fra Coop-mærket og den billige fra Xtra. Der smages og voteres lidt, og den økologiske bliver hurtigt valgt fra på grund af den manglende lyserøde farve. Da smageren finder ud af, at hun har sendt den økologiske variant ud som den første, lyder der et 'Eeeej! Det er da ikke i orden!'. Men sådan er det. I denne omgang tabte økologien til Coop-rullepølsens tykkere skiver.
I køkkenet i den anden ende har to piger kastet sig over at fremstille en 'kornotto', der minder om risotto, men er lavet af blandt andet perlebyg. Undervejs skal de udvælge de grundsmage, de synes, retten mangler. Det bliver tilsat både chokolade, engelsk sauce og flødeost, før pigerne er tilfredse og kan servere smagfuld kornotto med frisk torsk fra Thorupstrand.
Udenfor opfordrer Økologisk Landsforening til mere økologi i hverdagen. Der serveres friskpresset æble-gulerod-ingefær-juice, imens solen skinner over Hotel- og Restaurantskolens øko-have. Og hos Änglamark kan man overveje, om det er tid til at også hunde- og kattemaden skal være økologisk.
Ananastoppe bliver til ko-foder
På vej tilbage til hovedsalen leder en duft af kanel ind i et telt, der bugner af smagsprøver på grøntsager, vine og rugbrødschips. Kanelduften kommer fra en bageworkshop, hvor en ansat fra en af Coops samarbejdspartnere, Meyer, giver tips og tricks til at bage det gode brød.
Ved siden af kan de Coop-ansatte stemme på, hvilke historier de fremover synes, Coop skal fortælle sine kunder.
- Mine kunder spørger altid efter, hvorfor der ikke længere er top på ananas. Den her historie vil jeg bruge fremover, siger Bente fra Kvicklys frugt- og grøntafdeling, og peger på et skilt, der forklarer, hvordan toppen bliver skåret af ananas for blandt andet at blive brugt til ko-foder, i stedet for at den bare ender i skraldespanden herhjemme.
Af Ditte Nygaard Larsen
dnl@dhblad.dk
Foto: John Ehbrecht