Coop i stort fremstød for danske fødevarer
En række af Danmarks største andelsejede virksomheder inden for fødevarer går nu sammen med Coop i et stort fremstød for danske dagligvarer.
Det sker under overskriften: "Mere af det gode danske".
Med i kampagnen er blandt andre Arla, Thise, Gasa Nord Grønt og Danish Crown.
Kampagnen løber over de kommende tre måneder og er en hyldest til de gode danske varer og producenter.
Kampagnen kommer efter, at Coop over de seneste år har øget andelen af specielt dansk kød, frugt og grønt i koncernens butikker.
Brander danske varer
Koncerndirektør Jens Visholm peger på flere årsager til, at Coop nu går ud med dette fremstød:
- Vores kunder er i stigende omfang optaget af at købe danske varer, efter det i en årrække har betydet mindre for dem. En ny analyse viser, at 74 pct. af forbrugerne foretrækker fødevarer produceret i Danmark – men vi ved jo også, at der ikke altid bliver handlet efter de gode hensigter, når forbrugeren står i butikken. Derfor giver vi nu plads i vores butikker og markedsføring til at ”brande” de gode danske varer og dygtige og stolte producenter, for vi vil faktisk helst sælge danske varer.
- Igennem de seneste 25 år har dansk dagligvarehandel udviklet sig sådan,at de fleste aktører nu er udenlandske. Vi vil gerne tydeliggøre over for vores medlemmer og kunder, at vi grundlæggende adskiller os, og at vi sammen med de andre andelsvirksomheder og gennem producentpartnerskaber har en enestående historie for at udvikle bedre fødevarer. Derfor skal kampagnen hylde heltene i Danmarks fødevareeventyr, som jo er producenterne, de gode varer og de forbrugere som køber produkterne, siger Jens Visholm.
Coop ser ligeledes kampagnen som startskud til at løfte udviklingen af danske fødevareprodukter yderligere. Både i udviklingen af lokale varer til større nationale varer og i bidraget til at hjælpe start-up-virksomheder, som man allerede gør i Irma.
Danmarksundersøgelsen fra Coop Analyse viser, at 80 pct. af danskerne foretrækker kød fra danske dyr, mens syv ud af ti forbrugere foretrækker dansk frugt frem for udenlandsk.
Kampagnen begynder 3. oktober og fortsætter frem til midten af december. Den omfatter tv-reklamer, dagbladsannoncer, tilbudsaviser og instore-aktiviteter i de ca. 1100 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma.