Coop gør plads til madglæde på hylderne

Coop 26. apr 2016 -
This describes the image
Coop afholdt for nylig Coops Maddage i Metros tidligere haller i Århus. Weekenden var åben for publikum og koncernens kulinariske koryfæer inddrog den kommende generation i korrekt håndtering af fødevarerne. Foto: Andreas Vappula Nilsson
Skrevet af: Henrik Denman

Da Coop i 2014 lancerede sit madmanifest, skulle madglæde, smag og nydelse i fokus. Coops store plan har allerede nu sat sine tydelige spor på butikshylderne.

Alene i 2015 lancerede Coop over 500 fødevarenyheder. I år sætter koncernen farten lidt ned og venter blot at sætte 350 nyheder på butikshylderne.

Det er noget af en udfordring, Coop har sat sig. Spørger man i dag koncerndirektør Jens Visholm, hvordan det går med det storstilede projekt, lyder svaret:

– Det går godt. Vi lancerede flere nye varer sidste år end vi nogensinde har gjort. Det har været utrolig vigtigt for os i forhold til invitationen til vores leverandører, da vi skabte madmanifestet. Det var både en invitation og lidt en provokation, hvor vi sagde: Kom nu og udfordrer os med nogle nye, spændende varer. Vi er åbne.

Skaber vækst

Ifølge Jens Visholm har leverandørerne taget godt imod opfordringen.

– Det positive er, at det er både små og store virksomheder. Selv nogle af de helt store leverandører som Arla, Carlsberg og Royal Unibrew har lavet specielle, nye produkter. Mange af de mindre virksomheder er enten kommet ind med lokale varer eller er blevet leverandører til nogle af vores Smag forskellen-produkter.

Coop har i det forløbne år etableret flere partnerskaber f.eks. med Meyer.

– Vi kan se, at salget af de produkter stiger. Det, der så ikke er plads til, er typisk nummer to, tre eller fire mærkevare i kategorien. Det er typisk dem, der ryger ud for at give plads til noget nyt og mere spændende.

Ifølge Jens Visholm havde Coops strategiske mærker som Änglamark, C-convenience og Smag forskellen-produkterne samlet set en vækst på 27 pct. sidste år.

– Den vækst, vi har, er drevet af madagendaen, hvor vi sælger de bedre ting, og det er selvfølgelig positivt, at kunderne tager det til sig, men det er jo udtryk for, at de køber ind efter vores agenda.

Den nye opgave

Jens Visholm siger, at Coop ofte oplever en større smidighed og omstillingsparathed hos de mindre leverandører.

– En af udfordringerne ligger i, at mange af de første produkter, vi har lanceret, ligger i den bedre ende af kvalitetsskalaen. De har altså været relativt dyre. De har små volumener, og der er vi ved at være dækket ind. Der er en grænse for, hvor mange produkter i den ende man kan få succes med, hvis man vil gøre det bredt.

– Der, hvor vi er nu, er lidt længere nede i varehierarkiet, og vil vi gøre noget, som rammer mange, skal vi have fat i nogle af de andre produkter, som er mere mainstream produkter, hvor man kan arbejde med smagen og ingredienserne i produkterne og skabe små forbedringer i store produkter. Det er det næste.

En bevægelse

Hvordan reagerer mærkevareleverandørerne?

– Der er utroligt positive tilbagemeldinger fra de møder, vi har haft med leverandørerne. Jeg synes, vi har formået at sætte gang i en bevægelse, hvor de også bidrager. Snorksover man, så taber man – også hvis man er leverandør. Det ved de jo godt, og vi har kommunikeret meget klart og tydeligt, hvad vi vil og hvad vi kan. De ved godt, at hvis de bliver slået af et mere spændende produkt, så taber man.

For Jens Visholm er det afgørende at sætte gang i en bevægelse, hvor der sker noget nyt på butikshylderne. Men han kan også konstatere, at flere kunder gerne køber bedre varer, der måske koster lidt mere, men at de generelt ikke bruger flere penge på at købe fødevarer.

Opdateret 10. nov 2020