Coop-formand vil vinde tabte markedsandele tilbage
-
Coops faldende markedsandel de senere år kan ikke kun forklares ved butikslukninger, siger Lasse Bolander, der nu vil vende udviklingen
2020 har været et hæsblæsende år for dansk dagligvarehandel med rekordhøj omsætningsvækst i milliardklassen.
Det gælder især også for markedets næststørste aktør, Coop Danmark, der sidste år fik Kræn Østergård Nielsen som ny topchef i september efter fyringen af Peter Høgsted.
Få måneder efter udnævnelsen som adm. direktør satte Kræn Østergård Nielsen sit eget præg på det Coop og den ledelse, der skal føre Coops 1050 butikker endnu tættere på kunden og vende nedgangen i markedsandele.
Det har betydet flere udskiftninger i koncern- og kædeledelsen samt et slankere hovedkontor efter afskedigelsen af 70 medarbejdere.
Coop har igennem flere år tabt markedsandele år for år, og den udvikling vil Coops formand have stoppet.
- Vores markedsandele er sivet de senere år. Det er ikke så underligt, fordi vi bevidst har lukket butikker. Men vi må bare konstatere, at vi har mistet mere end butikslukningerne kan forklare, og det skal vi have ændret, siger Lasse Bolander til Butikslederen.
Nye butikker på vej
Coop har på mindre end fire år lukket over 100 butikker, mens ærkerivalen Salling Group i samme periode f.eks. har sat turbo på Nettos ekspansion, der nu tæller 520 butikker.
Coop Danmarks helt store udfordring de senere år har været discountkæden Fakta. Derfor er Coop godt i gang med at teste det nye lavpriskoncept Coop 365 i foreløbigt 15 butikker, mens flere testbutikker vil følge i 2021.
Desuden varsler Lasse Bolander, at Coop kommer til at åbne butikker på nye placeringer, især i vækstområder i storbyerne.
Her har Coops ledelse tidligere fået intern kritik for netop kun at have åbnet ganske få nye butikker i landets store byer de senere år.