Coop-formand: Flere butikker er ikke en del af Coops vækststrategi

Coop 4. sep 2020 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

For to år siden mistede Coop førertrøjen til ærkerivalen Salling Group på det danske dagligvaremarked. Det skete efter omfattende lukninger i eget butiksnet, alt mens Salling har øget antallet af Netto-butikker og åbnet en Bilka i Randers Storcenter, hvor en Kvickly tidligere var placeret.

Alene i 2018 mistede Coop over 80 butikker efter lukninger af næsten 50 urentable Fakta- og 10 Irma-butikker.

Nu har Coop netop annonceret, at koncernen for første gang i fire år vil åbne en spritny Kvickly i Silkeborg omkring udgangen af 2021, mens en SuperBrugsen overtager Kvicklys nuværende lokation i byen.

Og i Hedehusene åbner Coop om få uger en ny SuperBrugsen, mens en anden unavngiven Coop-kæde efter planen rykker ind i SuperBrugsens nuværende lokale på Vesterkøb.

Men det er ikke signaler om en ny storoffensiv i form af flere butikker på det danske dagligvaremarked end de nuværende ca. 1.050 Coop-butikker, bedyrer Coop-formand Lasse Bolander.

- Vi arbejder ikke på at åbne flere butikker, men vi tilpasser løbende vores butiksnet efter gartnerprincippet: vi sår lidt og vi høster lidt, siger Lasse Bolander og uddyber:

- Hvad der var en god placering for måske 100 år siden, er det ikke nødvendigvis i dag. Danskerne flytter sig fra landet til byerne og ind i nye boligområder. Derfor er vi på konstant jagt efter nye AA-plus beliggenheder. Opstår der en mulighed for en ny Kvickly som den i Silkeborg, vil vi naturligvis se på det, men ellers ser vi ind i en fremtid, hvor vores butikker er mindre end de store varehuse, men større end de små discountbutikker i Fakta, siger han.

Lancerer nyt lavpriskoncept

Ifølge tal fra Retail Institute Scandinavia havde Coop en markedsandel på 37 pct. af det danske dagligvaremarked i 2017, mens den ved udgangen af 2019 var faldet til 33,4 pct.

Alligevel kalder Lasse Bolander strategien om at lukke tabsgivende butikker den eneste rigtige.

Manglen på ekspansion er dog ikke ensbetydende med, at Coops formand ikke øjner vækst.

- Væksten skal komme fra eksisterende butikker og stærke koncepter. Coop 365 er et stærkt lavpriskoncept, der vil give os mere vækst, siger Lasse Bolander om det nye koncept, som har premiere i denne uge med åbningen af de første 13 Coop 365 butikker.

Opdateret 10. nov 2020