Coop foreslår forbud mod tilbudsaviser
Det giver ikke mening, at der hvert år bliver trykt 84.000 tons tilbudsaviser i Danmark, svarende til, at mere end 300.000 træer bliver fældet, og 336.000 tons CO2 bliver lukket ud i atmosfæren. Det mener Coop Danmark.
Derfor har dagligvarekoncernen nu skrevet et åbent brev til klimaminister Dan Jørgensen (S), hvor Coop Danmark helt foreslår et totalforbud mod tilbudsreklamer til danske husstande.
- I løbet af de seneste tre år har vi I Coop reduceret antallet af udsendte aviser med 40 pct. Og vi er nu nået dertil, at vi ikke kan reducere mere, uden at det betyder, at vi sender vores kunder over til vores konkurrenter. For danskerne vælger i høj grad butik ud fra, hvem der har ugens bedste tilbud. Det er derfor vi har et forslag til dig: Forbyd de trykte tilbudsaviser, lyder det i brevet underskrevet Coops topchef Peter Høgsted, der selv kalder sig mad- og måltidsaktivist - og nu også klimaaktivist.
Det er en omkostningstung byrde at trykke og distribuere tilbudsaviser. Derfor vil Coop donere 25 mio. kr. til en folkeskov, hvis et forbud bliver en realitet.
Salling Group modstander af forbud
Hos Salling Group mener man ikke, at lovgivning er den rigtige vej at gå.
- Vi har noteret os, at Coop er glade for lovgivning, som de også har foreslået på tobaksområdet. Men vi kan modsat se, at det også kan rykke en hel branche, hvis man tør at gå forrest og ikke bare venter på, at reglerne bliver ændret, og da vi gemte cigaretterne væk af egen drift som de første, fulgte alle andre også trop efterfølgende. Og den mulighed har de jo her, og vi vil i den grad se frem til at følge, hvordan danskerne vil tage imod det, skriver Kasper Reggelsen, pressechef i Salling, i en mail til Berlingske.
I analysebureauet Wilke mener seniorkonsulent for retail, Christian Knudsen, at et forbud vil være et markant opgør med danskernes indkøbsvaner, som også vil tvinge detailhandlen til at tænke nyt.
- Omkostningerne til distributionen af tilbudsaviserne er en kæmpe pain for detailkæderne. Hvis Coop kan få succes med at få denne agenda igennem under dække af en klimapolitik, ja så er det et markant opgør med danskernes tilbudsdrevne indkøbsvaner. De digitale kampagner og tilbudsaviser kan nemlig generelt ikke hamle op med de husstandsomdelte reklamer. Så skal der tænkes nyt i detailbranchen, skriver han i en kommentar på Linkedin.
Coop Danmark har som målsætning helt at udfase de fysiske tilbudsaviser med tiden, hvorfor koncernen i stigende grad har fokus på at tilbyde forbrugere og koncernens 1,8 mio. medlemmer personlige tilbud via Coops app.
Klimaminister Dan Jørgensen sidder netop nu og forhandler de sidste aftaler på plads i en ny klimaaftale, som meget snart ventes at blive præsenteret på Christiansborg.
Den åbenlyse travlhed gør, at klimaministeren heller ikke har kommenteret på Coops forslag om et forbud mod trykte tilbudsaviser.