Coop en tredjedel i mål med tårnhøje klimaambitioner
-
Dagligvarekoncernen har reduceret CO2-udledningen med 32 pct. siden 2018.
I 2030 har Coop en ambition om at blive klimapositiv målt på egen drift, så virksomheden "høster" mere CO2" fra atmosfæren, end den lukker ud. Det er en målsætning, der både kræver masser af grønne investeringer, nytænkning og ressourcer.
For at nå det mål vil Coop f.eks. plante 1000 hektar skov i Danmark fordelt på 10 Folkeskove.
Nu viser Coops foreløbige klimaregnskab, der er godkendt af revisionsfirmaet EY, at dagligvarekoncernen har reduceret udledningen af CO2 med 32 pct. siden 2018.
Det er det foreløbige resultat af arbejdet med en klimastrategi, der skal sikre, at Coop i første omgang reducerer CO2-udledningen med 75 pct. i 2025.
- Det er et systematisk og vedholdende arbejde på rigtig mange forskellige områder, der har ført os frem til resultatet. Og det kræver fortsat opmærksomhed på alle niveauer i organisationen, hvis det skal lykkes, siger Coops topchef Kræn Østergaard Nielsen.
Siden 2018 har Coop blandt andet investeret massivt i solpaneler, varmepumper og LED-lys i mere end 1000 butikker, flyttet transport af frugt og grønt fra lastbiler til tog og reduceret brugen af HFC-gasser fra køleanlæggene.
Senest har har Coop og energiselskabet OK besluttet at opstille 500 elladestandere ved Coops butikker rundt omkring i Danmark.