Coop donerer millionbeløb til Kræftens Bekæmpelse
Som en konsekvens af et stigende tobakssalg donerer Coop nu 2,7 mio. kr. til Kræftens Bekæmpelse. Det beløb svarer til provenuet fra Coop-butikkernes forventede mersalg af tobak den resterende del af året.
Coops egne tal viser, at salget af tobak i hele landet er steget med ca. 3 pct. i de første måneder af 2019.
Og Coop kan nu også se effekten af tildækket tobak i koncernens egne salgstal.
Irma har haft afskærmet tobakken i hele 2019, og sælger nu 10 pct. mindre tobak end samme periode sidste år.
Samtidig har SuperBrugsen, Kvickly, DagliBrugsen og Fakta, der først tildækker tobakken 1. juli, oplevet en stigning i salget på mellem 6 og 7 pct. i samme periode, mens der i følge Coop er sket en tilsvarende stigning hos landets købmænd, kiosker og tankstationer.
- Konklusionen er klar. Når man dækker tobakken til, så sælger man mindre. Så langt så godt. Men desværre flytter salget bare til de udsalgssteder, som ikke har afskærmet tobakken. Og så er vi lige vidt. Det er jo nærmest en molbo-historie, hvis ikke der indføres ens regler for alle udsalgssteder, siger Coops adm. direktør Peter Høgsted i en pressemeddelelse.
Stor effekt med lovgivning
Samtidig fortsætter Coop med at afskærme tobakken i koncernens øvrige butikker inden den 1. juli i år på samme måde, som det er sket hos Salling Group, Rema og Lidl.
Men Coop pointerer samtidig, at disse butikker tilsammen kun udgør ca. 30 pct. af de samlede udsalgssteder for tobak i Danmark.
Ifølge Kræftens Bekæmpelse begynder 40 børn og unge i Danmark hver dag at ryge. Og modsat vores nabolande, så stiger antallet af rygere i Danmark.
- Vi er glade for Coops donation og vil bruge dem i vores indsats for at forebygge, at unge begynder at ryge. Men vi vil hellere have lovgivning end penge, da effekten vil være meget større, siger adm. direktør Jesper Fisker fra Kræftens Bekæmpelse.