Coop bremser kraftigt op for butiksinvesteringer

Coop 29. maj 2017 -
This describes the image
Der er i øjeblikket ekstra langt mellem kunderne i dagligvarebutikkerne i landets storcentre. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Udsigten til Coops enorme it-investeringer i et nyt kernesystem og SAP Retail vækker bekymring hos Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening (BA). Bekymringen går på, om Coop kan skabe resultater, der levner penge nok til investeringer i it, moderniseringer og etab-leringer af nye butikker.

Bekymringen kommer ovenpå Coops utilfredsstillende 2016-resultat og et brat fald i EBIT-resultatet på 254 mio. kr. mod 632 mio. kr. i 2015.

Netop nu er Coops ledelse i gang med at fastlægge strategien for 2018-21, og ifølge koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen er der ingen tvivl om, at Coops investeringer i bu-tiksnettet bliver markant mindre i den kommende investeringsperiode.

- Det er klart, at vi har noget udestående med især Irma og Kvickly, så vi kommer til at investere i butiksmoderniseringer. Men vi kommer til at tage et markant niveauskifte ned, så vi prioriterer digitaliseringen op i den kommende periode på bekostning af butiks-moderniseringer. Vi kan ikke både blæse og have mel i munden, siger Kræn Østergård Nielsen.

Regning i bidder

Han overtog i februar det samlede ansvar for regnskab, økonomi og teknologi efter at have været teknologidirektør. Og ifølge koncerndirektøren kommer gearskiftet efter et historisk højt investeringsniveau i butiksnettet, hvor Coop de seneste tre år har brugt et milliardbeløb og hovedparten af investeringsbudgettet på moderniseringer.

Det har betydet, at alle butikker i SuperBrugsen nu er moderniseret, ligesom koncernen er godt i gang med Dagli'Brugsen og kun mangler at omstille ca. 100 Fakta-butikker til kædens nye F16-koncept. Og med Coops nye investeringsstrategi skal man heller ikke forvente, at Coop bliver den mest aggressive spiller på ejendomsmarkedet.

- Vi mener jo, vi har butikker nok, og vi mener, at der er mere end rigeligt med butikker i Danmark, så det er ikke her, vi fokuserer. Vi vil sikkert åbne en ny butik i ny og næ, men på den store klinge prioriterer vi digitaliseringen og teknologiinvesteringerne op, siger Kræn Østergård Nielsen.

Han forstår BA’s kritik af det lave EBIT-niveau i Coop og bekymringen til den regning, der venter koncernen og de selvstændige butikker, når it-projektet for alvor ruller af sted, men han prøver samtidig at afdæmpe baglandets værste scenarier.

- Den her milliardinvestering forventer vi tager et sted mellem seks og otte år, så det er ikke sådan, at vi udskriver en stor check på rigtig mange nuller lige om lidt. Det er noget, der kommer gradvist, og der er jo også betydelige forretningsfordele, der skal være med til at finansiere programmet over tid. Så på den måde kan bukserne holde, men det er klart, at vi ikke kan holde samme moderniseringstakst som tidligere, siger koncerndirektøren.

Opdateret 10. nov 2020