Coop-bestyrelse svarer på kritik: Forskellige opfattelser af samarbejdet

Coop 25. jun 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær

Det er op til logistikledelsen og medarbejderrepræsentanter at finde løsninger på de eksisterende problemer og uenigheder omkring arbejdsmiljøet på Coop's lager i Hasselager, så tilliden og samarbejdet kan genskabes.

Det er meldingen fra Coop's bestyrelse, som på et bestyrelsesmøde 23. juni - efter 14 dages betænkningstid - har diskuteret kritikpunkterne omkring overvågning af medarbejderne og ringe arbejdsmiljø, som ansatte og fagforeningen 3F rejste i et brev stilet til bestyrelsen 8. juni.

I svaret fra bestyrelsen, som også omfatter en skitse for det fremadrettede arbejde, konstaterer Coop-formand Lasse Bolander, at bestyrelsen hverken kan eller skal agere konfliktløser på lokale arbejdsforhold - og at Coop ikke nødvendigvis deler medarbejdernes opfattelse af situationen i Hasselager.

"Vi må konstatere, at der er divergerende opfattelser af samarbejdet og arbejdsmiljøet på Hasselager. Det er der jo oftest, når der er uenighed og konflikter. Og der er sandsynligvis sandheder og eksempler på begge parters opfattelse af situationen," lyder det.

3F savner stadig svar

Hos 3F mener formand for 3F Transport, Logistik og Byg i Aarhus, Thorkil Jansen, ikke, at brevet fra bestyrelsen slår til som svar på kritikken og man efterlyser svar på vigtige spørgsmål ift. arbejdsmiljøet.

- Vi føler på ingen måde, at bestyrelsen har svaret på den kritik og de spørgsmål omkring det dårlige arbejdsmiljø, der blev rejst i brevet fra medarbejderne til bestyrelsen, siger Thorkil Jansen til Fagbladet 3F.

Hos 3F forstår man desuden ikke, at bestyrelsen mener, sagen kan ses fra to sider. Især taget i betragtning, at kritikken udspringer af en 3F-spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne, hvor 270 ud af i alt 400 har deltaget. En undersøgelse, hvor mere end 8 ud af 10 svarer, at de føler sig overvåget af den daglige ledelse og føler et for højt arbejdspres.

Udvalg og dialog

I brevet fra bestyrelsen lyder det, at logistikledelsen i samarbejde med fællestillidsmænd og medarbejderrepræsentanter i bestyrelsen fra 3F og HK i fællesskab skal udarbejde en plan for det fremtidige arbejde med at genskabe tilliden og det gode samarbejde.

Planen indebærer blandt andet en genskabelse af samarbejdsudvalget, som 3F for nylig forlod i protest med begrundelsen, at ledelsen ifølge 3F havde manipuleret og fejlciteret e tillidsrepræsentant i et SU-referat. "Derfor forslår vi, at anvende en mediator fra HAK (fagforeningerne bag fællesbestemmelserne) til sammensætningen af udvalget. Vi vil desuden anvende sparring fra vores kolleger på Aalborg Distributionscenter, hvor Samarbejdsudvalget fungerer til alles tilfredshed," lyder det blandt andet.

Derudover opfordrer Coop ansatte, som oplever problemer med arbejdsmiljøet, til at tage fat i arbejdsmiljøudvalget, mens der arbejdes på en kortlægning af arbejdsmiljøet samarbejde med en ekspertrådgiver fra Crecea. Der lægges også op til dialogmøer mellem medarbejdere og ledelse lokalt i Hasselager.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?