Coop anslår it-investeringer til 2,5 mia. over 10 år

Coop 4. nov 2019 -
This describes the image
Tanken bag et klimamærke er, at det skal hjælpe forbrugeren til at træffe klimavenlige valg i butikken, men Coop ser ikke lige sådan en mærkningsordning for sig lige rundt om hjørnet. Foto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

Mere enkel, digital og lokal. Det er de tre nøgleord og missionen for Coop i et omfattende forandringsprojekt, der efter planerne skal skabe masser af muligheder og gevinster i såvel butikker, lagre og på hovedkontoret i Albertslund.

Den 3. november, gik Coop omsider i luften med lanceringen af den første lille bid af det cloud-baserede it-system SAP Retail.

Dertil kommer, at Coops centrale it-platform efterhånden har 53 år på bagen og kræver udskiftning i en digital verden.

I alt ser man i Coop på samlede it-investeringer for et beløb omkring 2,5 mia. kr.

- De ca. 2,5 mia. kr. er et estimat af de samlede investeringer over en tiårig periode, som Coop forventes at gøre i at modernisere og drive den næste generation teknologi-platform. Dette tal indeholder omkostninger og investeringer, der ville være afholdt uafhængigt af SAP-projektet og andre initiativer som del af transformationen.

- Udgifterne til vores SAP-implementering forventes at ligge inden for den ramme, der tidligere er meldt ud. Derudover er der en række andre initiativer i Coops teknologi-transformation, der enten er udført, under implementering eller planlagt, og tilsammen ligger disse investeringer i niveauet 1,5 mia. kr., siger Morten Holm Christiansen, teknologidirektør i Coop Danmark.

Målrettede tilbud

Coops nye system åbner op for at analysere data i realtid, så koncernen f.eks. kan optimere forecast og logistik, ligesom butikkerne kan følge kostprisen minutiøst på hver enkelt vare og drive kategori-management mere effektivt end i dag.

Udover at effektivisere arbejdsgange internt i virksomheden rækker Coops it-investeringer i høj grad også ud mod kunderne gennem bedre servicetilbud. F.eks. er det Coops mål helt med tiden at udfase den fysiske tilbudsavis med digitale og målrettede tilbud, ligesom betaling ved kasselinjen i større og større omfang vil blive afløst af selvscanning via Coops app.

Opdateret 10. nov 2020