Coop angriber succesrig reklameordning
De største dynger af ulæste tilbudsaviser kan kun være blevet mindre i det seneste par år, hvor antallet af reklame-modtagere blandt de danske husstande er styrtdykket.
I dag bliver der via reklameuddeleren FK Distributions NejTak+-ordning sat adresser på en halv mio. reklame-pakker, der er skræddersyet efter hver enkelt husstands valg, mens det nu kun er godt 1,5 mio. ud af landets godt 2,7 mio. husstande, som får alle tilbudsaviserne.
Coop Danmark har lige som flere konkurrenter været trætte af, at FK Distribution beholdt alle oplysningerne om, hvem der vælger deres tilbudsaviser - så nu vælger Coop sammen med Post Danmark at udfordre FKs ordning med sin egen version af skræddersyede tilbudsaviser på denlillepostkasse.dk.
Og jagten på de forbrugere, der hidtil har fået en eller flere Coop-kæders tilbudsaviser via NejTak+, er nu gået ind. Det kræver nye tilmeldinger.
- Vi skal have flyttet så mange over som muligt. Derfor har vi en kampagne, der går på tværs af alle vores kæder og formater. Inklusive de digitale kanaler kommer vi bredt ud, siger Kenneth Melchior, som er kommerciel chef i Coop Danmark.
En halv mio. skal tilmeldes
Ifølge Kenneth Melchior har der sandsynligvis været mindst én Coop-tilbudsavis blandt de tilvalgte i alle de omkring en halv mio. husstande tilmeldt NejTak+.
Men han er ikke skræmt i forhold til det arbejde, der skal til, for at få dem ind i folden i et nyt regi.
- Vi har kunnet se, at rigtigt mange mennesker har valgt vores produkter i NejTak+, så vi håber selvfølgelig, at de vil gøre det én gang til, så de også får vores aviser. Med det markedsføringstryk, vi kan lægge i alle vores kanaler og kæder, skal vi nok få samlet størstedelen op, siger han.
I modsætning til tidligere får Coop nu selv adgang til adresserne på de husstande, der gerne vil have Coop-kædernes reklamer.
- Vi vil gerne have den direkte kommunikation med forbrugeren selv, så der ikke et mellemled imellem, siger Kenneth Melchior.
NejTak+ tager handsken op
FK Distribution må fra nytår ikke alene vinke farvel til den ene af sine to største dagligvare-kunder.
Coops afsked med FKs system med skræddersyede reklamepakker, svækker også NejTak+, der har fået ejeren, børsnoterede North Medias ord for at være "det vigtigste strategiske resultat for koncernen i mange år".
FK mister også Coops aviser blandt de varer, der er på hylderne i NejTak+, der hidtil har været alene på markedet med reklamepakker med adresse på.
Adm. direktør i FK, Mads Dahl Andersen, erklærer sig klar til at tage kampen op.
- Jeg tror, at Coop måske er blevet lidt overraskede over den succes, vi har fået med NejTak+, og nu vil de så hellere prøve selv. Coops ”denlillepostkasse.dk” bliver nu en konkurrent Det er rigtig fint med konkurrence. Vores målsætning er, at vi med NejTak+ vil hjælpe de kæder, der er kunder hos os, med at slå deres konkurrenter - og det vil vi kæmpe for døgnet rundt, siger han.
Mads Dahl Andersen peger på, at en halv mio. husstande med NejTak+ nu får omkring 20.000 tons reklame-papir mindre om året og fremhæver nye services over for forbrugerne som ekstra våben i konkurrencen - som f.eks. et aktuelt valg af julekataloger.
- På en uge har mere end 90.000 af NejTak+-husstandene været inde og vælge julekataloger, og de har valgt mere end 500.000 kataloger, siger han.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Adm. direktør i FK Distribution, Mads Dahl Andersen, nedtoner betydningen af, at en FKs største kunder hidtil, Coop Danmark, til nytår bliver en konkurrent.
Foto: John Ehbrecht