Coop afviser klimamærkning
Forbrugerne møder i forvejen en del mærker, når de handler i deres foretrukne dagligvarebutikker, og flere partier fra både rød og blå blok har ytret et behov for at introducere de danske forbrugere for et nyt, nemlig klimamærkning.
Senest har Liberal Alliances Carsten Bach, der i dag bærer ordførerskaber for blandt andet klima og miljø, luftet ideen for fire måneder siden på Altinget.dk.
- Jeg tror, tiden er til at introducere et mærkat, som kan bruges på konventionelle og økologiske varer, som kan give forbrugerne et signal om, hvor meget CO2, deres fødevarer producerer. Det kan også være med til at nuancere synet på landbruget, udtalte Carsten Bach dengang.
Hos Coop Danmark fortæller CSR-chef Signe D. Frese, der står i spidsen for koncernens ansvarlighedsprogram, at Coop har fulgt tæt med i debatten om klimamærkning, men at man set fra Coop Danmarks hovedkontor i Albertslund ikke tror på tanken. Signe D. Frese henviser ikke mindst til erfaringen fra britiske Tesco, der tog sagen i egen hånd, og som den første dagligvarekæde i verden introducerede sit eget klimamærkat på få udvalgte varer i 2008, men som i 2012 droppede planen om at sætte et klimaaftryksmærke på samtlige af kædens 70.000 varenumre.
- Vi tror ikke, at den type klimamærkning er vejen frem. Giver det noget værdi for forbrugeren i sidste ende? Der var ikke mange, der efterspurgte det i Tesco, og det er også meget dyrt at administrere. Vi skal gå en anden vej, hvis vi vil have danskerne til at spise en mere klimavenlig kost. Klimaudfordringen er stor, og landbruget er en sektor, der bidrager væsentligt, så en markedsbaseret tilgang vil sandsynligvis ikke give den effekt, man ønsker, mener hun.
Oplysning til forbrugerne
I stedet peger Signe D. Frese på, at sammenhængen mellem dagligvareindkøb og klimapåvirkning skal formidles på anden vis, hvis det skal have gavnlig effekt. Og Coops forbrugerinformation fi nder både sted i butikken og overfor fremtidens forbrugere.
- Vi laver undervisningsmateriale til Klima Nørd i folkeskoler, hvor vi er i kontakt med børnene. Samtidig er det også et område, som vi jævnligt informerer om i medierne blandt andet via Coop Analyse, siger Coops CSR-chef.
Arbejdet med at oplyse danskerne om, hvordan deres dagligvareindkøb påvirker klima og miljø, kan allerede nu mærkes i mange af Coops butikker.
- Mange familier er begyndt at spise vegetarretter flere dage om ugen, og vi oplever en stor vækst i salget af vegetarmad, så der sker helt sikkert nogle ting med forbruget af kød, som er den mest klimaskadelige fødevare, siger Signe D. Frese.