Coop åbner ikke flere Fakta-butikker

Coop 23. mar 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Coop har indtil videre åbnet 28 testbutikker i hele landet. Her i Vestergade i det centrale Aarhus.  Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • Fakta har fået baghjul på lavpris-markedet de senere år. Med Coop 365 har dagligvarekoncernen sat et skyhøjt mål om at fordoble lavprisomsætningen over tid  

Skrevet af: Søren Tougaard

Med foreløbig 28 testbutikker er det stadigvæk de færreste danskere, der har lagt vejen forbi en Coop 365-butik. Men kundernes manglende kendskab vil ændre sig i takt med, at der nærmest måned for måned åbner nye Coop 365-butikker over hele landet.

Endnu har Coops ledelse ikke meldt officielt ud, at Coop 365 kommer til at erstatte Fakta-kæden, men på et webinar afholdt af Detailforum fortalte koncerndirektør Jens Visholm, at Coop i hvert fald ikke åbner flere Fakta-butikker. 

- Hvis en ny butik skal leve i vores lavprisunivers, kommer den til at leve som Coop 365-butik. Og alene med det moderniseringsprogram, vi har, og med de etableringer, vi har i pipelinen, vil vi se en betydelig tilvækst af butikker over den kommende periode. Om vi på et tidspunkt begynder at accelerere det yderligere, er lidt for tidligt at sige noget om endnu. Der er vi stadigvæk i testfasen, siger Jens Visholm.

Vil fordoble lavprisomsætningen

Den nye grønne lavpriskæde er Coops svar på et format, der på den lange bane skal tage kampen op med Netto og Rema 1000.

De to konkurrenter er vokset med høj fart de senere år, alt mens Fakta har tabt 1,8 mia. kr. i omsætning på fire år siden toppen på 9,9 mia. kr. i 2015 og i samme periode har måttet sluge et underskud på 462 mio. kr.   

- Lidt over 40 pct. af de ture, som forbrugerne tager i dag til en dagligvarebutik, sker til et lavpris-eller discountsupermarked. For vores vedkommende, er det kun lidt over 20 pct. af vores omsætning, som ligger i det segment. Det er godt, at vi har fastholdt vores stærke andel i supermarkederne, men vi har ikke fulgt kundernes adfærd, når det handler om lavpris-området, siger Coops koncerndirektør Jens Visholm.

På webinaret fortalte Visholm og kædedirektør for Fakta og Coop 365, Thomas Nielsen, mere om baggrunden og ambitionen for Coop 365. Og den er skyhøj: Coop vil over tid fordoble omsætningen på lavpris-markedet.

 - Vi tror rent faktisk på, at der en mulighed for at doble op. Det er ambitiøst, men vi tror på, det er det, der skal til, for at vi rykker os. Det helt store spørgsmål er, hvor lang tid, det skal tage? Jeg vil personligt gerne have, at det går hurtigere, men det er klart, at det tager noget tid, inden kunderne opdager alle de gode ting. Vi stiler benhårdt imod, at vi skal have vækst. Vi skal have italesat salg og kærligheden for varerne. Det er virkelig, virkelig vigtigt, siger Thomas Nielsen. 

Det er ikke kun Fakta-butikker, der vil blive konverteret til Coop 365. Det kan også ske, at butikker fra Coops øvrige kæder SuperBrugsen, Dagli'Brugsen og Irma vil skifte format, hvis det ellers vurderes, at de vil klare sig bedre i det nye format.

Dertil kommer alle de nye butiksplaceringer, som Coop vil have fingrene i. 

- På mange af de nye lokationer, vi skal ud at have fat i, kan vi også se, at der rigtig meget potentiale for at etablere et stærkt lavprissupermarked i form af Coop 365, siger Jens Visholm.  

 

 

 

 

 

Opdateret 23. mar 2021