Centralisering sendte Coop-udbryder til Meny

Coop 7. jul 2017 -
This describes the image
Fensmark Brugsforening vendte i 219 retur til Coop efter en kort afstikker til Dagrofa. På fotoet butikschef Niels Kjeldsen (tv) og direktør i Fensmark Brugsforening, Hans Larsen. Arkivfoto: Henrik Frydkjær

I Fensmark på Sydsjælland er de noget særligt.

Når der står "Fensmark - lidt ud over det sædvanlige" på reklameskiltene på byens store SuperBrugs, har det fået en ny betydning.

20. juni løb Fensmark Brugsforening med overskrifterne i mange erhvervsmedier, da den gjorde alvor af det, som andre brugsforeninger kun har snakket om: Skiftede Coop Danmark ud som grossist og franchisegiver fra årsskiftet.

- Hvis ikke man føler, at man er i den rigtige klasse, så er det tid til at skifte, siger direktør i Fensmark Brugsforening, Hans Larsen.

Omdrejningspunktet for det hele er et supermarked med et salgsareal på hele 2800 kvm. med i alt 120 ansatte og en omsætning på over 150 mio. kr.

Alene slagterafdelingen har 20 ansatte, og lægger man den nyrenoverede delikatesse oveni - en investering på 15 mio. kr. - når det samlede antal op på 25. Brugsen har også eget bageri, der leverer til flere butikker, vinimport, vinkælder - og en vinklub med 300 medlemmer.

Det er meget for en by af Fensmarks størrelse. Men med omkring 5000 indbyggere er den ved at vokse sammen med den større naboby, Næstved.

Lokal frihed

Trods en vis uro i Coops bagland i den senere tid er der ikke andre foreninger, der følger med Fensmark til Dagrofa og Meny-kæden i denne omgang. Nu kan det tidligst ske med virkning fra 2019.

Men Fensmark, der også driver mindre butikker i Glumsø og Vallensved, klarer at stå alene i det nye regi.

- Vi er heldigvis så store, så vi kan klare os selv. Hvis andre havde valgt det samme, havde det naturligvis rystet Coop noget mere. Men det er heller ikke det, der er meningen med det. Vores intention er, at vi klarer os bedst muligt - og vores samarbejde med Coop har været godt i mange år - men vi ser flere muligheder for at udvikle et bedre købmandskab ved at skifte, siger Hans Larsen.

Han har netop fejret 20 års jubilæum i jobbet, og det er med blandede følelser, at han stopper samarbejdet med Coop. Der bliver ikke smækket med døren.

- Jeg ønsker Coop alt det bedste. Jeg håber, at de kan komme styrket ud af alt det her, og at vores eksempel gør, at de forstår alvoren i det, at de selvstændige brugsforeninger netop er selvstændige, og at de har brug for ikke at blive hvirvlet ind i alt for mange kædeaftaler, som gør os fuldstændig ens, siger Brugs-direktøren.

Hans Larsen har noteret sig, at Coop-toppen med Peter Høgsted i spidsen nu lægger op til større lokale forskelle.

- Det er fint, at de siger, at butikkerne skal være mere lokale. Men samtidig er der nogle krav og noget økonomi, som gør, at man i denne proces har svært ved at udleve den tanke. For man skal jo også give lønkroner og muligheder fri til butikken. Og hvis først grossisten får større prioritet end detailleddet, så har vi en udfordring, siger han.

Kampen om kødet

Coops trængte økonomi, brugsforeningernes højere bidrag til Coop og problemer med regnskaberne er måske nok nogle af de dråber, der fik bægeret til at flyde over.

Men det gik vist galt mellem den store brugs og Coop allerede for flere år siden, da den store Hilton-kødfabrik åbnede. Den gang centraliserede Coop kædernes kødleverancer - helt uden hensyntagen til, at kødet var Fensmarks speciale nummer et, og at butikken i flere år har solgt mest fersk kød af alle Coop-butikkerne.

- Vi er blevet kendt på, at vi kan noget med kød, så Hilton er hovedårsagen til, at vi er kommet hertil, siger Hans Larsen i dag.

- Ledelseskraften ude i den enkelte butik forsvinder, når man fra tid til anden bliver nødt til at sige, at det kød (Hiltons, red.) er vi bare nødt til at tage - lige som vi gør med mange andre ting. Det er jo fællesskabet i en kæde. Men derfra og til, at man slet ikke kan differentiere mellem butikkerne, er der for langt, mener han.

Frustrationer over manglende lydhørhed i Coop-toppen fik for et år siden Hans Larsen til at stå frem i Berlingske Business - som den eneste brugsmand med navns nævnelse - med en skarp kritik af forholdene.

Men heller ikke det fik skabt hul igennem til en dialog.

For Hans Larsen handler det ikke mindst om gensidig respekt.
- Jeg håber, at det, at der findes en lokal uddeler, som har den indflydelse, der skal til, for at drive forretningen bliver respekteret, og at man ikke centraliserer det hele, så det stort set svarer til en McDonalds eller en 7-Eleven. I den måde, jeg har drevet det på, vil jeg gerne føle, at der er en større værdi i at passe sådan en butik end blive bedømt på, om jeg har Änglamark eller Blå Cirkel på hylderne. For så har jeg nok glemt, hvorfor jeg går på arbejde - eller også har jeg misforstået det, siger han.

Branding af brugsforeningen

Når der har stået SuperBrugsen på skiltene i 20 år, ligger der en selvstændig mission forude i at overbevise butikkens kunder om, at det også med et Meny-skilt på facaden efter nytår er den samme brugsforening, der står for de samme kvaliteter som før.

Og det bruger Hans Larsen, butikschefen i Fensmark, Niels Kjeldsen, og andre nøglepersoner i forening og butikker megen energi på for tiden.

For det store supermarked i Fensmark fortsætter satsningen på kød og vin uændret i Meny-regi.

- Det er den samme bold, Meny løfter efter. Meny har jo om nogen taget den kamp op. Det betyder jo primært mere kød af det, vi selv producerer, og det, at man ikke er i den låste ramme med det gaspakkede kød, siger Hans Larsen.

For Hans Larsen, Niels Kjeldsen og deres personale ligger der nu en betydelig indsats forude frem til genåbningen lige efter nytår.

- Selvfølgelig vil skiftet koste - men primært en masse mandetimer. IT og kasser bliver ikke så slemt med de daglige omkostninger, vi i forvejen har til at drive så stor en butik. Den største omkostning er nok den rent mentale og den fysiske, som vi skal igennem med nye rutiner, nye bestillinger og helt nye systemer.

Opdateret 10. nov 2020