Byens sidste butik får flere funktioner

Coop 18. okt 2016 -
This describes the image
Jesper K. Andersen, Coop Foto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Claus Jensen

 

De mindste brugser får stadig flere funktioner udover at sælge dagligvarer til kunderne. De fleste brugser har i dag pakkepost, apotek og Coop Bank, men også andre funktioner kan være på vej til at rykke over i butikkerne.

- Vi skal tænke anderledes for at holde liv i de små byer, og jeg tror på, at vi i fremtiden vil se flere forskellige funktioner end i dag, siger Jesper K. Andersen, kædedirektør i Daglí Brugsen og LokalBrugsen

- Vi har allerede stor succes med pakkeudlevering og vores egen bank Coop Bank, og mange steder har vi også biblioteker og nogle steder det lokale pizzaria. Vi binder sammen med alt det, der giver mening i den lokale butik, siger kædedirektøren.

Han ser flere muligheder i fremtiden – og peger på, at det i dag eksempelvis kan være svært at skaffe praktiserende læger til Vandkantsdanmark.

- Der er lægemangel i dag, og måske skal lægebilen eller blodbanken i fremtiden ud til vores butikker. Jeg kunne godt forestille mig en mobil lægebil, der kom til byen en gang ugentligt i nogle timer. Vi vil sikkert også se nogle steder, at kommunale funktioner flytter ind i vores butikker.

- Der er også nogle steder hvor man kan gå ned i brugsen og leje værktøj til haven eller huset. Det prøver vi af i samarbejde med et firma.

- Jeg tror også på deleøkonomi breder sig endnu mere i de byer, hvor vi ligger, og det kunne være en mulighed med et setup med delebiler, siger kædedirektør Jesper K. Andersen.

Omkring halvdelen af de nye konceptbutikker i kæden Daglí Brugsen har et lokale kaldet dagligstuen, som kan bruges til mødeaktiviteter og andet.

- Det er en måde at vise borgerne, at vi meget gerne vil bindes sammen med byen., siger Jesper K. Andersen.

Ikke overskud

De forskellige aktiviteter har primært til formål at skabe trafik i butikkerne – og kædedirektøren forventer ikke, at de i væsentlig grad skal bidrage direkte til butikkens indtjening.

- Vi får selvfølgelig lidt penge for at udlevere pakker, men vi bruger også meget tid og kræfter på det, så det skal ses i et bredere perspektiv.

- Hvis man skal se kynisk på det, så er det ikke en overskudsforretning. Den allerstørste del af vores indtjening kommer stadig fra at sælge dagligvarer, det andet er en niche, som vi har ved siden af.

- Businesscasen er mere end bare at hente pakken, det drejer sig også om, hvad kunden henter i butikken samtidig med denne her ydelse. Vi får nogle ekstra kunder ind og købe dagligvarer, siger kædedirektør Jesper K. Andersen.

Opdateret 10. nov 2020