Butiksledelsens ejerskabsfølelse skal give Coop 365 succes

Coop 11. feb 2021 -
3 min læsetid
This describes the image
Kædedirektør Thomas Nielsen, Fakta og Coop 365 Foto: Ulrik Samsøe Figen
  • En unik partnerskabsmodel i Coop nye lavpriskæde skal styrke butiksledelsens motivation. Alle skal være med

Der er år i mellem, at danskerne præsenteres for en ny butikskæde, men det skete i september sidste år, da Coop præsenterede Coop 365 som sit nye bud på en lavpriskæde.

Og selv om de nye butikker slet ikke ligner Fakta-kæden, som den formentlig skal afløse, er den mest markante ændring dog den måde butiksledelserne er ansat på.

- Vi har skabt en helt unik partnerskabsmodel, der betyder, at butikschefen ikke skal have penge op af lommen for at være med. Til gengæld vil han - udover sin normale butikschefløn - kunne tjene en million ekstra om året, inden kontrakten, der gælder tre år, udløber, siger Thomas Nielsen.

Aftalen er, at alle resultatforbedringer deles mellem Coop og butiksledelsen med 50 pct. til Coop, 40 pct. til butikschefen og 10 pct. til souschefen.

- Har en butik et underskud på en million, og underskuddet så halveres, så er der en halv million til deling. Er der tale om en ny butik, er resultatforbedringen det, der ligger over budgettet, fortæller Thomas Nielsen.

Muligheden for at tjene mere skal virke som en gulerod, og ifølge direktøren er der mange håndtag at skrue på.

- Butikkerne har med det nye sortiment fået en bedre mulighed for at tjene penge, og vi sikrer med uddannelse og rekruttering, at butikscheferne er dygtige nok. De selv kan optimere på både løn og kassationer. Når det kommer til løn, går den begge veje: Man kan spare, så længe det ikke er kortsigtet, og på den måde forbedre indtjeningen, men kan også investere eksempelvis ét ekstra procentpoint i løn, hvis det samlet kan give en bedre indtjening, siger Thomas Niel-sen.

Mere uddannelse

Det nye uddannelsestilbud består af tre moduler med temaerne "konceptforståelse", "ledelse" og "købmandskab".

- Kan vi se, at det går mindre godt i en butik, går vi i dialog med butikschefen. Men selvfølgelig stiller vi nogle krav, for en butikschef skal ikke kun tænke på bundlinjen her og nu. Der skal tænkes langsigtet, siger Thomas Nielsen.

I de første 15 Coop 365 er der indgået partnerskabsaftaler.

- Målet er, at alle butikschefer i kæden skal indgå en sådan aftale. Vi indgår aftaler to gange om året, så omkostnin-gerne ved at åbne en butik kommer aldrig til at ramme butikschefen muligheder for at tjene ekstra. På samme måde er også udefrakommende udgifter som en nedbrud i køl trukket ud af regnskabet, siger Thomas Nielsen.

Opdateret 11. feb

DH Food Professional banner