Butikskæder er blevet slankere

Coop 7. sep 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Butikskæderne i dansk detailhandel har i de fleste brancher brugt kriseårene til at tilpasse sig ved at reducere i antallet af butikker. Kun i brancher inden for detailhandlen har kæderne været i stand til at udvide antallet af butikker – hele 22 detailbrancher har skåret ned i antal kædebutikker.

Samlet set har de centralt ejede kæder og de frivillige kæder reduceret antallet af butikker med 6,7 pct. svarende til 693 butikker i årene fra 2007 til 2014.

Det viser en beregning, Dansk Handelsblad har gennemført på baggrund af tal fra "Kæder i dansk detailhandel 2015", som opgør kædernes størrelse og omsætning i dansk detailhandel. Årbogen udgives af Retail Institute Scandinavia.

Tilbagegang

Dansk Handelsblad har sammenlignet antallet af kædebutikker i de 31 brancher i detailhandlen i 2007 med tallene fra 2014.

Største tilbagegang har der været inden for modetøj med en tilbagegang på 322 butikker, forbrugerelektronik, hvor der samlet er forsvundet 240 butikker, og hvidevarer, hvor 206 butikker er væk i forhold til 2007.

Selv om brancherne har oplevet en tilbagegang i antal butikker, kan der i flere brancher være tale om, at der reelt er lukket endnu flere butikker, fordi de f.eks. var for små eller havde en dårlig beliggenhed, men at der i samme periode også er åbnet nye butikker.

Fremgang

De brancher, der har fået tilført flest butikker i perioden, er computerbutikker med 442 butikker og kiosker med 268 butikker.

Årene mellem 2007 og 2014, hvor danskerne generelt har sat deres forbrug på standby, har også mærket fødevarebrancherne. Ifølge opgørelsen er der i perioden forsvundet 102 dagligvarebutikker, 54 bagerforretninger, 31 slagterforretninger og 17 konfektureforretninger. Til gengæld er kioskbranchen gået frem til 268 butikker i perioden.

Adm. direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia, oplyser, at der i 2014 var 240 egentlige kæder eller kapitalkæder med 8.439 butikker og 85 frivillige kæder med 4.749 butikker.

– Opdeler man antallet af egentlige og frivillige kæder efter antal butikker, viser det sig, at 30 pct. af kæderne har under 10 butikker og 21 pct. af kæderne har mere end 50 butikker. De 30 pct. af kæderne, der har under 10 butikker, repræsenterer ca. fire pct. af det samlede butiksantal, hvorimod de 21 pct. af kæderne med mere end 50 butikker repræsenterer 66 pct. af det samlede butiksantal.

– Det er især i kolonialsektoren, at disse store kæder skal findes, men også brancher som mode og tekstil, hårde hvidevarer og kiosk har mange store kæder, forklarer Henning Bahr.

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Isenkram er en af de brancher, hvor kæder har tilpasset antallet af butikker, men til gengæld har Kvickly udvidet med at større satsning på varer inden for isenkram og tekstil.

Foto: Henrik Frydkjær

Opdateret 10. nov 2020