Butikker kan snart tjekke alder via betalingskort
De Samvirkende Købmænd (DSK) præsenterede sidste år 12 konkrete tiltag, der kan være med til at nedbringe salget af tobak til børn og unge. Dengang foreslog DSK blandt andet at indføre automatisk alderskontrol på betalingskort, så forbrugernes fødselsdato bliver integreret i betalingsmidlet.
Og det forslag kan meget vel blive til virkelighed inden længe.
Det er betalingsudbyderen Nets, der står bag Dankort, som arbejder på en digital løsning i samarbejde med detailhandlen.
- Vi er i dialog med detailhandlen med henblik på at finde en løsning, der kan gøre det enklere at forebygge salg af blandt andet tobak til børn og unge, når de betaler med kort. Løsningen vil betyde, at der laves en digital verifikation af kortholders alder. I forbindelse med udviklingen af sådan en løsning vil vi sikre os, at disse oplysninger ikke bliver tilgængelige eller synlige for andre, siger Søren Winge, pressechef i Nets.
Han oplyser, at det endnu er for tidligt at sige, hvordan løsningen præcist vil se ud, og hvornår den er klar til lancering.
Unge køber ikke cigaretter online
Så sent som i november 2018 foretog B.T. en test og sendte en 16-årig pige ud for at købe cigaretter i flere dagligvarekæder i København. Både hos Føtex Food, Netto, SuperBrugsen, Aldi og Rema 1000 lykkedes det pigen at købe cigaretter uden at skulle vise id.
Siden har kæderne indskærpet overfor butiksmedarbejderne at tjekke id, ligesom alle dagligvareaktører - med undtagelse af Dagrofa og Coop - havde gemt cigaretterne væk ved årsskiftet.
Det har alt andet lige gjort det sværere for unge under 18 år at købe cigaretter i butikkerne, og man kunne derfor formode, at en del tobakssalg i stedet ville ryge online, hvor unge under 18 år ville have lettere ved at købe cigaretter.
Det er dog tilsyneladende ikke sket.
- I Nemlig.com har vi ikke oplevet, at salg af cigaretter foregår til børn og unge. Vores alderskontrol fungerer tilfredsstillende, ligesom at de fleste transaktioner foregår med Dankort, som kun udstedes til personer over 18 år.
- Vi ser generelt en faldende andel i salget af cigaretter, og vi har en intern politik om ikke at promovere cigaretter til vores kunder, og derfor har vi ikke konkrete planer om at indføre yderligere kontrol, siger Jack Enevoldsen, kategoridirektør i Nemlig.com.
Heller ikke hos Coop har man hørt om eksempler på unge, der køber cigaretter på Coop.dk Mad.
Informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen henviser til, at børn og unge under 18 år slet ikke må handle i Coops onlinesupermarked, og at køb til børn og unge derfor skal foretages af forældre eller andre over 18 år.
- Det er svært at praktisere de samme id-regler på nettet som i de fysiske butikker. Men hvis der er en ordning, der er til at administrere, er vi meget åbne over for det, siger Jens Juul Nielsen.