Butikken skal bygges med højt humør
Flagguirlander i et stort, lyst forområde med conveniencekølere, impulstilbud, Coops BrødCooperativet og en kiosk med pakkeudlevering byder kunderne velkommen i Kvickly i Odense-bydelen Dalum.
For en måneds tid siden, helt præcist den 27. august, indviede den Coop-ejede Kvickly officielt det nye varehus, der er blevet moderniseret for 12,5 mio. kr. plus én mio. kr. til lager og personalefaciliteter.
- Vi har fået nyt gulv over det hele, vendt kundestrømmen, fået nyt køl og frost samt udvidet både vores slagter-delikatesseafdeling og vores frugt- og grøntafdeling. Mens kunderne tidligere kom ind i skønhed og helse, er frugt og grønt nu det første, de møder, fortæller varehuschef Berit Benkjer Hendriksen.
Hun blev ansat som varehuschef i et nedslidt varehus i Dalum i november 2019, og endnu har hun ikke oplevet en almindelig hverdag i det 2250 kvm store varehus, hvor hun leder 65 ansatte.
- Vi har haft en rigtig god åbning, men det er svært endnu at sætte tal på, hvad ombygningen kommer til at betyde, når hverdagen melder sig. Frugt og grønt har fået mere plads, og salget ligger lige nu over indeks 120. Alle kategorier stiger, fordi butikken med det lyse gulv og den nye indretning er blevet meget mere lys, luftigt og indbydende, siger Berit B. Hendriksen.
Stigende humør som motto
Ifølge budgettet skal varehuset øge sin omsætning med 5-10 pct. efter ombygningen, men den første opgave er at vinde alle kunderne tilbage.
- Vi har bygget om i fire måneder. Den første tid kunne vi holde omsætningen, men det er klart, at vi mistede salg, da vi lukkede slagterafdelingen i otte uger, siger varehuschefen.
Det er ikke kun kunderne, der har været påvirket af den langvarige ombygning.
- Det er klart, at man også som personale kan blive træt, når intet er normalt i så lang tid. Eftersom hele gulvet skulle skiftes, og alt vendes rundt, har vi været gennem hele huset. Det er foregået i syv etaper, og på et tidspunkt manglede vi ca. en tredjedel af vores salgsareal. Vi lejede en lille butik i centret til lidt nonfood. Ikke det store outlet - blot så en kunde kunne få en blyantspidser, hvis hun stod og manglede sådan en. Vores nonfood har i dag fået 350 kvm mindre plads, men vi har stort set det samme sortiment, siger Berit B. Hendriksen.
Hun mener, at det altafgørende i en sådan byggeproces er planlægning, struktur og ikke mindst godt humør.
- Vi holdt daglige møder på lageret for alle ansatte, for at sikre at alle vidste, hvad der skete, og for at holde humøret højt hele vejen rundt. ”Humøret er højt - og stadig stigende”, blev et motto, og det blev blandt andet illustreret med sjove tegninger på tavlen. Nogle gange er det godt at gøre tingene mere visuelle, siger varehuschefen.
- Når jeg ser tilbage på hele byggeprocessen, hvor vi også har skullet tage hensyn til corona-pandemien, er det faktisk lykkedes over forventning at få alt planlagt. Men det er heller ikke første gang, jeg er med i en byggeproces, siger varehuschefen og tilføjer, at personalet har klaret hele situationen flot.
- Deres engagement har været helt fantastisk. De har vist en vilje og en gejst for Kvickly Dalum, som er ubeskrivelig.
Nye udfordringer
Berit B. Hendriksen var blandt andet med helt fra begyndelsen ved byggeriet af Super- Brugsen i Næsby i det nordlige Odense, hvor hun har været uddeler.
- Men det var trods alt lettere, fordi vi ikke skulle tage hensyn til kunder. Til gengæld var jeg rundt med vin til naboerne, fordi vi larmede under piloteringen, smiler hun.
Dalum ligger i den sydvestlige del af Odense, hvor Kvickly er placeret i et butikscenter med blandt andet et apotek og en halv snes specialbutikker.
- Vi har også en butiksgade med flere specialbutikker og restauranter. Kunderne er købestærke; de vil gerne have økologi og betale for god kvalitet. Convenience er også populært, og det er vores nye slagtermester dygtig til, siger Berit B. Hendriksen.
I bydelen er også en Rema 1000 og en Netto, som varehuschefen dog ikke ser som direkte konkurrenter.
- Vores nærmeste konkurrent er Meny på Mågebakken, der ligger ca. to og en halv km herfra, siger hun. Berit Benkjer Hendriksen er en af kun to kvindelige varehuschefer i Kvickly-kæden, men det er ikke noget den 45-årige varehuschef, der er mor til to teenagere, tænker over.
- Jeg søgte varehuschefstillingen, fordi jeg havde lyst til at udfordre mig selv mere på ledelse. Jeg havde endnu ikke været leder i en organisation med flere lag. For mig er det uden betydning, om man er mand eller kvinde i den stilling. En mand kan også have empati, ligesom en kvinde kan være hård, siger Berit B. Hendriksen.
Hun beskriver sig selv som en rummelig chef med en stående invitation til alle ansatte om at komme ind på kontoret til en snak.
- Jeg reagerer hurtigt på ting fra og mellem de ansatte. Det kan være små ting, der irriterer, eller en ansat, der har en god ide. Koster den ikke en masse, er jeg som regel villig til at afprøve ideer, og så sker det her og nu. Jeg vil gerne være med i alle afdelinger for at vide, hvad der sker. Men det er de enkelte ledere, der tager beslutningerne og har ansvaret. Det vokser man af, siger varehuschefen, der har været leder i Coop-regi, hvor hun også er uddannet, de seneste ti år.
Arbejder i ”sværm”
Hun og de ansatte i varehuset har også taget imod en anden udfordring. Den kommer fra baglandet, hedder HMO - Hverdag med Overskud og er et effektiviseringsprojekt, som alle varehuse er igennem.
- Vi kom med fra maj, og det handler om at se på alle rutinerne. I første omgang går det ikke ud på at spare på lønkronerne, men det kan selvfølgelig blive en del af det. Blandt andet vurderer vi, hvor det er nødvendigt at have en timelønnet over 18 år. Måske kan vi spare lidt på i stedet at ansætte en under 18 år, siger varehuschefen.
Der bliver kigget på detaljer som den tid, det tager at sætte en elastik på en æggebakke eller putte kundens varer i en pose.
- Et af de tiltag, vi er glade for, er at arbejde i ”sværm”. Det betyder, at vi samles en stor flok og hjælpes ad med at sætte varer på plads i en afdeling, i stedet for at en eller to medarbejdere skal stå med adskillige paller og opleve opgaven som uoverskuelig. Det øger motivation og samarbejde, og det betyder samtidig, at pallerne er hurtigt væk, så de ikke generer kunderne, siger varehuschefen.
Alt i alt bliver medarbejderne ifølge varehuschefen mere effektive, og så har det skabt et øget sammenhold. - Og måske frigør vi tid til, at en medarbejder eksempelvis får tid til en demo, siger varehuschefen.
Hun lægger ikke skjul på, at hun snart glæder sig til en helt almindelig hverdag.
- Vi har godt fat i kunderne i forhold til at bliver medlemmer, bruge vores app, scanne selv og melde sig ind i Coop Prime, men det er sådanne områder, vi skal arbejde med nu, siger Berit Benkjer Hendriksen.