Brugsuddeler: Lidt mere lækkerhed giver os nye kunder

Coop 29. jan 2020 -
This describes the image
|||||||| Fotos: Helle-Karin Helstrand|||||Genrefoto: Helle-Karin Helstrand|||

Side om side med en Fakta og med både en privat bager og en ditto slagter som naboer ligger SuperBrugsen i Aalborg-forstaden Gistrup.

Til sammen danner de fire butikker et lille bytorv med en stor parkeringsplads samt en OK-tank.

Uddeler gennem de seneste 10 år Mikkel Olesen sætter pris på nabo-butikkerne, selv om de også er konkurrenter. Det vigtigste mål for dem alle er at få overbevist borgerne i byen og oplandet om, at det er her man handler.

- Vores naboer betyder selvfølgelig, at vi ikke har vores egen bager; vi sælger i stedet brød og kager fra den private bager, og historisk set har vores andel på salget af kød ligget relativt lavt. Men jeg er sikker på, at alle er med til at tiltrække kunder, siger Mikkel Olesen.

For at gøre sit til at bevare kunderne i byen blev SuperBrugsen i sommeren 2018 bygget om for 13 mio. kr. Butikkens salgsareal blev samtidig udvidet fra 1020 kvm til 1290 kvm.

- Vi kunne slet ikke leve op til det, som en SuperBrugs skal kunne. Vi havde sortimentet, men det kom ikke til sin ret, og butikken var ikke rigtig lækker. Det var tvingende nødvendigt at gøre noget, hvis vi skulle beholde vores kunder og trække nye til. Nu har vi faktisk øget sortimentet med 10-15 pct. - ikke mindst i slagter- og delikatesseafdelingen, og butikken har fået mere lækkerhed, siger han.

Gistrup har ca. 3.500 indbyggere - i oplandet er der ca. 6000 husstande. Borgerne kan alternativt vælge Føtex, tre km fra Gistrup - eller Bilka, der kun ligger ti km væk. Aalborg Centrum ligger 10 km mod nordvest.

Vækster 16 pct.

Som uddeler i en Coop-ejet butik må Mikkel Olesen ikke sætte tal på omsætningen, men han vil gerne fortælle, at butikken omsætningsmæssigt ligger i midten i kæden, og at ombygningen giver pote.

- Vi vækstede med 16 pct. sidste år, efter at vi i ombygningsåret 2017 lå på indeks 100. Vi har hele tiden haft overskud, men vores overskud voksede sidste år, selv om vi skal indregne en større husleje til Coop og afskrivninger på det nye inventar, siger han.

I forbindelse med ombygningen holdt butikken lukket to uger efter pinsen, mens et nyt gulv blev lagt, og alt blev rokeret rundt.

- Det er selvfølgelig dyrt at sælge ud for at holde lukket i to uger. Men skulle jeg begynde i dag, ville jeg gøre det på samme måde. Når hele rokeringen fandt sted, mens vi havde lukket, generede vi ikke kunderne ret meget. Det er vigtigt og nok blandt andet årsag til, at vi ikke mistede omsætning trods lukkedagene, siger Mikkel Olesen.

Målet er, at butikken i løbet af de første fem år efter ombygningen skal øge omsætningen med 25 pct.

- Det skal nok lykkes, siger Mikkel Olesen.

Ostebil og fiskemand trækker kunder

Den øgede omsætning kommer hovedsagelig fra nye kunder. Nogle af dem trækker butikken til med ja-tak-tilbud på Facebook. Butikken lægger et opslag med et tilbud op på det sociale medie, og kunderne kvitterer med et ja tak.

- 55 pct. af forbrugerne i området siger nej til reklamer, så vi skal nå dem ad andre veje. Ja-tak-tilbud er en kundestrømskaber, og 30-50 kunder svarer hver gang. 10-15 pct. henter ikke varen alligevel, men får vi bare 30 kunder ind i butikken, som ellers ikke ville være kommet, er det godt, siger han og tilføjer, at det handler om at knytte kunderne til butikken.

- Det gør vi også ved at have pakkeudlevering, udlevering af medicin fra Sejlflod Apotek samt en ostemand og en fiskebil, der holder udenfor om fredagen. Selvfølgelig sælger vi nok lidt mindre fisk, og måske køber kunden specialosten ved ostemanden, men vi holder kunderne i byen, og så køber de nok vinen, frugt og grønt og alt det andet, de mangler, hos os, siger uddeleren.

Sælger meget mere mad

Udvidelsen af butikken har blandt andet betydet, at slagter-delikatesse har fået helt nye faciliteter. Al inventar er nyt - blandt andet et stort køkken til at lave mad.

- Mens byens lokale slagter holder fast i de gamle dyder som blandt andet forskellige kødudskæringer, har vi mere fokus på mad, måltidsløsninger og convenience. Derfor havde vi brug for mere tidssvarende produktionslokaler. Mens vi tidligere fyldte disken med ti koteletter eller otte steaks på tilbud, består tilbuddet i dag af flere måltidsløsninger og mere mad, der er enten klar til at spise eller klar til at varme. Det skal være nemt for kunden, og salget af mad og convenience stiger støt, siger Mikkel Olesen.

Slagterafdelingen ligger i det første hjørne med en stor vinkeldisk, der er fyldt op med mad og delikatesser. Blandt andet har butikken fået en varmboks, hvor kunderne hver dag mellem kl. 15 og 18 kan hente dagens varme ret. Dertil kommer lune frikadeller, farserede porer eller fiskefileter.

- Op til weekenden har vi en menu, hvor kunderne selv vælger tilbehør og dessert. Der er også en børneplatte, og så skal familien lige have vinen og bland-selv-slikket med. Vi har fået flere kunder, der kommer efter det lækre til weekenden, og når der skal ske noget særligt. Det betyder altså noget for sådanne indkøb, at butikken er lækker, siger uddeleren.

Butikken har netop fået en ny slagtermester Lars Andersen, der udover det kendte krogmodnede kød også sælger det nye "sort" inden for kød - nemlig smørmodnede bøffer. Ribey-bøffer fra Kildegårdens kødkvæg bliver indkapslet i smør og modner i 60 dage, hvorefter Lars Andersen kan sælge det til 500 kr. per kg.

- Vi introducerede det til nytår. Det blev solgt på Facebook, inden det overhovedet nåede at komme ud i butikker, siger Lars Andersen.

Han har netop lagt 20 bøffer á 200 g til modning. De er klar til salg midt i marts. De første fire er solgt via Facebook til en kunde, der smagte bøfferne nytåraften.

- Det er ikke noget, vi skal have hele tiden, så går gassen af det. Det er noget specielt, som vi skal have hver anden måned, siger han.

I disken introducerer han nu fra betjent disk en ”måltidskasse”, hvilket betyder, at der hver dag vil være tre-fire forskellige stykker kød og lige så mange slags kartofler og salater, som kunderne kan vælge i mellem til dagens aftensmad. Ved siden af er der også bakker med helt færdige retter.

- Det skal være nemt i dag. Folk har ikke tid til at lave mad på en almindelige hverdagsaften. Convenience eksploderer – her som alle andre steder, siger han.

Rokerer rundt igen

Selv om den "nye" butik har øget omsætningen, er der småting, som uddeleren har planer om at ændre. Blandt andet er kolonialvarerne i dag adskilt fra hele ferskvareafdelingen af en nonfoodafdeling med små køkkenting og spotvarer.

- Efter halvandet år har vi selvfølgelig fundet ting, som ikke fungerer optimalt. Kunderne kommer ikke naturligt forbi vores nonfoodvarer, og vi vil gerne have fødevareafdelingerne til at hænge bedre sammen. Derfor flytter vi nonfood, så kunderne kommer forbi dem efter fødevarerne, fortæller Mikkel Olesen og tilføjer, at det samtidig skal give "personlig pleje" en bedre placering tæt på kasserne.

En anden ting, der allerede er blevet ændret, er kasselinjen.

- Vi skiftede en af kasserne ud med en scan-selv-kasse, og det har kunderne taget godt i mod. Kædens mål var 3 pct. af ekspeditionerne ved udgangen af 2019. Vi ligger på 3-4 pct., siger uddeleren.

Coop SuperBrugsen Gistrup:

Uddeler Mikkel Olesen

- Åbningstider: 8-21 alle dage

- Salgsareal: 1290 kvm

- Ansatte: 35 heraf er 12 faste

Opdateret 10. nov 2020