Brugsuddeler i Støvring: Vi får kamp til stregen i 2017
En ny Aldi, en Kiwi, en Fakta, en Netto, en Meny og så lige SuperBrugsen. Alle konkurrerer de i dag om de knap 7.500 borgere i Støvring plus et tilsvarende antal i oplandet. Til foråret åbner også Rema 1000 i byen, der ligger kun 13 km fra Bilka og Aalborg Storcenter, og på samme tid rykker Meny i nye og større lokaler med Dagrofa som ny medejer.
-Vi får kamp til stegen i 2017, men konkurrence er sundt og får os kun til at blive stærkere, fordi vi er nødt til hele tiden at være vågne, siger uddeler siden november sidste år, Leif Fisker Jensen.
Han har overtaget roret i den Coop-ejede SuperBrugs efter Jesper Buus, der nu skal være købmand i den kommende Rema 1000.
- Det er selvfølgelig lidt specielt, at den tidligere uddeler skal stå bag byens nye Rema, og det er klart en styrke for ham, at han kender både os og Støvring, siger Leif Fisker Jensen, der har arbejdet sammen med Jesper Buus i en erfagruppe, da Leif Fisker var uddeler i SuperBrugsen i Skagen.
Slagterafdeling trækker kunder
Men med 17 år i SuperBrugsen som souschef og uddeler i flere butikker og med en butik, der blev renoveret og udbygget for godt et år siden, føler Leif Fisker Jensen sig helt klar til at tage kampen op med både nye og gamle konkurrenter.
- Jeg har respekt for Rema 1000, men vi kan tilbyde noget, som hverken Rema eller de andre discountbutikker kan. Dels har vi en god slagter- og delikatesseafdeling, der med en ombygning har fået mere plads og et meget større udvalg – både af færdigretter, konventionelt og økologisk kød. Dels fordi vi generelt har et bredere sortiment. Derudover kender kunderne både os og butikken og ved, hvor varerne står. En ny butik skal først i gang, siger uddeleren.
Gennem annoncer i den lokale ugeavis fortæller han hver dag sine kunder, hvor brugsen adskiller sig fra de andre.
- Vi har en side i hver uge, og 60 pct. er forskellige kødtilbud fra vores slagter eller delikatessen. De andre tilbud er forskellige varer, som vi har fået et godt tilbud på i Coop eller hos en leverandør, siger Leif Fisker.
Selv om den lokale Meny også har en slagterafdeling, oplever uddeleren ikke Dagrofas Supermarkedskæde som den primære konkurrent – ikke endnu i hvert fald.
- Det er en lille butik sammenlignet med vores nye, men konceptmæssigt vil de det samme som os, så det er da spændende at se, hvad der sker, når de flytter, siger Leif Fisker Jensen.
Lokal forankring
Kunderne kommer fra en radius af 50 km fra Støvring, og ifølge uddeleren har Coop og SuperBrugsen et godt ry i området. Han vil ikke sætte konkrete tal på omsætningen, men fortæller ”at det går godt, og at butikken er vækstet rigtigt meget siden ombygningen – allerbedst er det gået i slagter- og delikatesseafdelingen”.
- Vi kan også se, at kundekurven vokser. Men en flot butik gør det ikke alene. Vi har nogle dygtige og engagerede medarbejdere, der også for de flestes vedkommende er lokale og derfor har et ekstra godt tag i kunderne. Og selv om vi er en Coop-ejet butik, har vi en meget aktiv bestyrelse, der blandt andet hjælper os med en lang række arrangementer i løbet af året, siger Leif Fisker og tilføjer, at den lokale forankring er vigtig.
- Inspireret af SuperBrugsen i Løkken havde vi blandt andet tilbud på medister en dag op til jul. Målet var at sælge et ton – og det gjorde vi – blandt andet fordi bestyrelsen stod i butikken med smagsprøver. Det er da lidt sjovt at tænke på, at hele byen spiste medister den aften, smiler uddeleren, der hilste på kunder, som ikke havde været i butikken før.
- Sådan et arrangement giver helt sikkert nye kunder. Nogle sagde, at de ikke anede, at der lå så stor en SuperBrugs her. Vi har også vinsmagning og et årligt grill-arrangement, siger han.
Den lokale bager er rykket ind
225 kvm. ekstra gav det, da butikken for godt et år siden udvidet, så den i dag har et salgsareal på 1200 kvadratmeter. Udover den udvidede slagter- og delikatesseafdeling har det givet mere plads til frugt- og grøntafdelingen, der i dag udgøres af et 108 kvm. stort nedkølet område, som byder kunderne indenfor med et udvidet sortiment af blandt andet økologiske produkter.
- Økologi sælger bedst i storbyerne, men vi oplever en afsmitning fra Aalborg, og samtidig har byen mange børnefamilier, der tjener lidt over gennemsnittet. Så de fleste af vores økologiske varer sælger godt. Økologisk kød mindre end de andre øko-varer. Kød er stadig for dyrt på grund af det relativt lille udbud, siger uddeleren.
Som noget nyt er byens lokale og meget populære bager, Mesterbageren, flyttet ind med et udsalg – og selv om det ifølge uddeleren nok kundemæssigt giver mest til bageren, er han glad for det større udvalg, som bageren giver butikken.
- Det er voldsomt pladskrævende at have sit eget bageri, og bake-off giver et begrænset udvalg. Med det nye samarbejde kan vi eksempelvis tilbyde kunderne flødekager. Men det betyder helt sikkert også noget, at varerne er lokale og ikke kommer fra en stor fabrik, siger Leif Fisker Jensen.
Nogle måneder før jul fik butikken sit nyeste aktiv: Posthuset.
- Vi tjener ikke noget på det, men fordi vi også har nabobyen Skørping med, trækker det kunder, som ellers vi handle i deres egen by. Men vi ville gerne have haft posthuset med i planlægningen, da tegningerne til den nye butik blev til, siger Leif Fisker Jensen, der må acceptere, at postbutikken ligger lidt akavet i et hjørne af forområdet.
Post Danmark har forudsagt, at der skal 25.000 pakker gennem butikken på et år.
SuperBrugsen i Støvring:
- ejet af Coop
- salgsareal på 1200 kvm.
- i alt 36 ansatte – heraf 8 faste plus 5 i slagter- og delikatesse
Uddeler Leif Fisker har et godt samarbejde med bestyrelsen, som Ulla Rasmussen har været aktiv i siden 1980.
- Jeg har altid handlet i brugsen, selv om der er kommet mange flere butikker til de to, der var i Støvring, da vi flyttede hertil for 50 år siden, køber jeg alt her.
- Som bestyrelse har vi ikke så meget indflydelse på butikken i dag, som vi havde, da den var selvstændig, og vi blandt andet var med til at ansætte uddeleren. Men jeg hygger mig med at være med, når vi hjælper med til arrangementer, og jeg er sikker på, at det betyder noget for kunderne, at vi er der, siger Ulla Rasmussen, der er 71 år.