Brugserne er blevet lidt mere lokale
Mens der er en stor grad af centralisering i Coops nye organisation for brugskæderne, skal det helst gå den modsatte vej for kundernes oplevelser af deres lokale butik. Den skal være bedre end i dag til at ramme netop sine egne kunders behov. Og de første spæde skridt i den retning er taget.
- I uge fire indførte vi for allerførste gang lokalt tilpasset space, på baggrund af nogle test-resultater fra sidste år. Det er for tidligt at konkludere på det, men det er næsten så logisk, at vi må spørge os selv, hvorfor vi ikke har gjort det før. Det har vi ikke, fordi vi ikke har haft IT-understøttelsen til at gøre det. Det har vi nu, siger koncerndirektør i Coop, Gregers Wedell- Wedellsborg.
- Et andet eksempel er vores nye medlemsprogram, hvor den enkelte butik har fået meget bedre muligheder for at kommunikere direkte med sine medlemmer på Coop-app’en - lige som de fleste kommunikerer direkte via sms eller på facebook.
- Nu er vi i gang med lokal space og lokal kommunikation, og det næste bliver en langt højere grad af lokal tilpasning af sortimentet, siger han.
Lokalt samarbejde på kanten
Gregers Wedell-Wedellsborg er ikke mindst glad for at se, hvordan man lokalt i brugs-familien har taget fællesskabs-projektet til sig.
- Vi begynder at se eksempler som f.eks. fra Lolland-Falster, hvor butikkerne i brugskæderne er gået sammen om at markedsføre sig i området og koordinere salgsindsatsen. Og det er lige præcis det, der er drømmen, siger han.
Et andet aktuelt eksempel er Coop Bornholm - hvor øens brugser er gået sammen om at tage kampen op i en skærpet konkurrence fra discountkæderne Rema 1000s og Lidls første butikker på øen. Det overordnede markedsføringsfællesskab gavner også mange af de mindre butikker på landet.
- Dagli’Brugsen får aldrig råd til at tv-markedsføre sig selv, og lige pludselig kan de nu se sig på tv mange gange om året, siger koncerndirektøren.