Brugsen lever af nærhed til kunderne

Coop 9. maj 2018 -
This describes the image
||||| Nærheden med kunderne spiller en stor rolle i Dagli'Brugsen i Nr. Jernløse. Foto: Henrik Frydkjær|Med det nye koncept for fremtidens nærbutik er kiosken og forområdet bygget op på en moderne måde. Foto: Henrik Frydkjær|Uddeler Jimmy Holmen Thorslev er ik
Skrevet af: Henrik Denman

"Velkommen det Dagli'Brugsen Nr. Jernløse anno 1869".

Med de ord bliver kunderne budt velkommen i butikken, der ligger vest for Holbæk. Historisk interesserede vil straks spekulere på, om butikken dermed ikke hører til blandt de allerførste brugsforeninger herhjemme – og jo, der er faktisk noget om snakken.
Den første brugsforening blev etableret i 1866 i Thisted, og den butik lagde grundstenen til dagligvarekoncernen Coop Danmark, som vi kender i dag.

Blot fire år senere, i 1869, åbnede brugsforeningen i Nr. Jernløse vest for Holbæk dørene. Den ene butik i Thisted havde da fået følge af 64 andre brugsforeninger over hele landet, bl.a. butikken i Nr. Jernløse.

Den har vist sig levedygtig i næsten 150 år, og med ombygningen til fremtidens Dagli'Brugs for et par år siden har Coop investeret i, at butikken også vil eksistere om 50 år. Butikken har tidligere været en SuperBrugsen og blev i 2012 til en Dagli'Brugsen.

Uddeler Jimmy Holmen Thorslev er ikke i tvivl om, at butikken med det nye koncept også i fremtiden vil have en naturligvis i den store landsby på Vestsjælland.

– Vi skal være med til at styrke den lokale forandring, og det kræver også, at vi er i stand til løbende at forandre os. Det giver vores nye koncept store muligheder for. Samtidig er det vigtigt, at vi som lokal butik kan udfylde de huller, der opstår i de lokale byer, siger han.

Godt handelsområde

Dagli'Brugsen ligger på mange måder godt. Oprindeligt lå brugsforeningen tæt ved stationen i landsbyen Regstrup, der i dag stort set er bygget sammen med Nr. Jernløse. Siden er butikken flyttet til den nuværende adresse.

Går man fra stationen til butikken, passerer man et stort parcelhusområde, og på den anden side af butikken ligger større villaområder af nyere dato. Den konstante udbygning af Regstrup og Nr. Jernløse er med til at fastholde og udbygge et solidt handelsområde for Dagli'Brugsen. Indbyggerne er mestendels pendlere, der arbejder i Holbæk eller Kalundborg eller tager turen ind til arbejdet i hovedstadsområdet.

– Mange af indbyggerne vælger at handle lokalt. Hvis de skal ind til byen, skal de køre omkring 10 km ind til Holbæk, og så vælger mange hellere at købe ind her. Omkring halvdelen af vores kunder foretager de store husholdnings-indkøb hos os, mens den anden halvdel holder sig til det, man nærmest kan kalde suppleringskøb. Til gengæld kommer mange af dem flere gange om dagen, så det hænger fint sammen. Vi har en pænt stor omsætning, der ligger på et konstant niveau, siger Jimmy Holmen Thorslev.

Med det nye koncept for fremtidens nærbutik er kiosken og forområdet bygget op på moderne måde. Tidligere ville butikken gerne have kunderne til at gå gennem hele butikken, men nu kan de vælge at gå direkte ind i kioskområdet.

Her kan kunderne købe ind til et nemt måltid og impulsvarer, de kan købe bake-off, ordne post og få udleveret medicin fra Løve Apoteket i Holbæk.

Kaffe i Bogskabet

Det er også her, man finder det lille caféområde Bogskabet.

– Vi har et pænt udvalg af bøger, som kunderne kan tage med hjem og læse og stille tilbage, når de er færdige. På væggen hænger billeder fra Coops historie og butikkens egen historie, og der er borde, så man kan hvile benene efter indkøbet og nyde en kop kaffe og et stykke wienerbrød. Det er blevet et meget populært område, siger uddeleren.

I konceptet for fremtidens Dagli'Brugsen ligger der også en satsning på Måltidsmarkedet med convenienceprodukter foran i butikken. I Nr. Jernløse er der et mindre udvalg af færdigretter og et større udvalg af færdige, spiseklare salater, men det viser, hvor store regionale forskelle der er på udbredelsen af conveniencemarkedet og færdige måltider.

– Vi sælger ikke så mange færdigretter – endnu. Vi sælger en del mere sandwich og måltidssalater, som folk køber især om morgenen på vej til arbejde eller ved frokosttid. Markedet for færdige måltider spreder sig fra storbyerne, bl.a. København, men når man kommer vest for Roskilde, er man på landet. Her holder mange flere fast i selv at tilberede aftensmaden, men der er da ingen tvivl om, at conveniencebølgen også kommer ud hertil, siger Jimmy Holmen Thorslev.

Fleksibel butik

DagliBrugsen i Nr. Jernløse er stor. Den er på hele 750 kvm., og det er ganske stort for en landbutik. Med det nye koncept har man formået at skabe en lys og overskuelig dagligvarebutik med god plads til at dreje rundt med indkøbsvognen.

– Kunderne er meget begejstrede for de brede gange, og at det er nemt at overskue butikken. Det giver også bedre mulighed for at præsentere varerne pænere. Desuden er kunderne tilfredse med, at vi har fået mere fleksibilitet. Tidligere var vi en nærbutik, der havde et basissortiment. Det har vi også i dag, men vi har bedre mulighed for at supplere med varer fra både SuperBrugsen og nu også Irma, og vi kan i det hele taget nemmere få bestemte varer, hvis kunderne efterspørger dem. Vores sortiment er grundlæggende sat sammen af det bedst sælgende i hver kategori, og det bliver så tilpasset den lokale efterspørgsel.

I det nye koncept bliver lokale varer også prioriteret højere. Lokale varer ser man dog ikke mange af i Nr. Jernløse af den enkle grund, at der på egnen ikke fremstilles lokale varer i noget videre omfang.

Når man så spørger Jimmy Holmen Thorslev om, hvad den mest afgørende faktor for at kunne overleve som lokal butik på landet, siger han:

– Nærhed. Noget af det, jeg er faldet for ved Dagli'Brugsen, er nærheden med kunderne. Du finder ikke samme nær-hed med kunderne i andre supermarkedskoncepter. Men det betyder også, at du skal have en tålmodighed til at arbejde i den lokale butik. Ting tager længere tid i en Dagli'Brugsen. Det forventer kunderne.

DAGLI’BRUGSEN

Coop Danmark er i gang med at investere et trecifret millionbeløb på at skabe fremtidens dagligvarebutik i små samfund.

I disse år bliver Dagli’Brugsens små 300 butikker bygget om til et nyt skalérbart koncept, der kan bruges uanset butiksstørrelse.

Det nye såkaldte SM20-koncept byder bl.a. på C-Måltidsmarkedet med convenienceprodukter i fronten af butikken, Brød Cooperativet og en afdeling med Irma-varer. Kæden satser desuden på delikatesseløsninger, et større udvalg af kød og nye kioskområder, caféområde, håndkøbsudsalg fra apoteket og postfunktion.

DagliBrugsen er landets fjerdestørste dagligvarekæde målt på antal butikker. Den har i dag 299 butikker – i 2007 havde kæden 348 butikker.

[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE4XC8wNVwvZGFnbGlicnVnc2VuLXJlZ3N0cnVwX2ZyeWRfLTEwLmpwZyIsInRpdGxlIjoiZGFnbGlicnVnc2VuIHJlZ3N0cnVwX2ZyeWRfIDEwIiwiY2FwdGlvbiI6Ik1lZCBkZXQgbnllIGtvbmNlcHQgZm9yIGZyZW10aWRlbnMgblx1MDBlNnJidXRpayBlciBraW9za2VuIG9nIGZvcm9tclx1MDBlNWRldCBieWdnZXQgb3AgcFx1MDBlNSBlbiBtb2Rlcm5lIG1cdTAwZTVkZS4gRm90bzogSGVucmlrIEZyeWRralx1MDBlNnIiLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,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,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE4XC8wNVwvZGFnbGlicnVnc2VuLXJlZ3N0cnVwX2ZyeWRfLTIuanBnIiwidGl0bGUiOiJkYWdsaWJydWdzZW4gcmVnc3RydXBfZnJ5ZF8gMiIsImNhcHRpb24iOiJGb3RvOiBIZW5yaWsgRnJ5ZGtqXHUwMGU2ciIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE4XC8wNVwvZGFnbGlicnVnc2VuLXJlZ3N0cnVwX2ZyeWRfLTcuanBnIiwidGl0bGUiOiJkYWdsaWJydWdzZW4gcmVnc3RydXBfZnJ5ZF8gNyIsImNhcHRpb24iOiJLdW5kZXJuZSBlciBtZWdldCBiZWdlanN0cmVkZSBmb3IgZGUgYnJlZGUgZ2FuZ2UsIG9nIGF0IGRldCBuZW10IGF0IG92ZXJza3VlIGJ1dGlra2VuLiBGb3RvOiBIZW5yaWsgRnJ5ZGtqXHUwMGU2ciIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0="]

Omsætningen var i 2017 på 4,9 mia. kr. i modsætning til 4,6 mia. kr. i 2007. Det er landets 9. største kæde målt på omsætning.

Opdateret 10. nov 2020