Brugsen i Glud er mere end dagligvarer

Coop 18. okt 2016 -
This describes the image
Foto: Claus Jensen
Skrevet af: Claus Jensen

 

Forskellige tillægsfunktioner og aktiviteter fylder ikke meget i kroner og øre i regnskabet for Daglí Brugsen Glud-Nørby - til gengæld fylder de meget i butikkens hverdag og i lokalsamfundet.

Den lille by Glud med 600 indbyggere ligger tæt ved kysten mellem Juelsminde og Horsens.

Byens moderne og forholdsvis nybyggede Daglí Brugs er sprælsk indrettet med en giraf i naturlig størrelse i cafeen ved indgangen. Under loftet kører et lokomotiv med sponsorerede vogne, og en flyvemaskine hænger i loftet midt i butikken.

2014-07-16-11-56-20

Uddeler Benny Michl har drevet brugsen i Glud i 17 år, og han betragter det som en naturlig del af sit job at være aktiv i lokalsamfundet.

- Vi kan lide at lave en masse ting og være synlige. Det er klogt købmandskab, men man skal brænde for det, for ellers så holder det ikke. Og så skal man have en god bestyrelse, som også brænder for det og er gode ambassadører, mener han.

Byens sidste butik Butikken har blandt andet pakkepost, Coop Bank, håndkøbsudsalg og ugentlig varetur. For uddeleren er tillægsfunktionerne mere et spørgsmål om at yde kunderne service end at tjene penge, for det kan være tidkrævende at udlevere postpakker til kunderne – set i forhold til indtjeningen per pakke.

- Det er svært at regne ud, om pakkepost faktisk giver underskud, men der er i hvert fald ikke nogen særlig økonomi i det, fordi nogle af pakkerne tager meget tid, når der er noget, der lige skal undersøges, siger uddeleren.

Butikken har samtidig mere utraditionelle tillægsfunktioner som udlejning af et konferencerum på første sal, og bag butikken er en minigolfbane.

[caption id="attachment_54570" align="aligncenter" width="480"]Foto: Claus Jensen Foto: Claus Jensen[/caption]

- Minigolfbanen er sponsoreret af lokale virksomheder og nogle af vores samarbejdspartnere, og vi har lige fået sat en kiosk op ved siden af, som skal blive et samlingssted for de lokale og turisterne om sommeren, fortæller Benny Michl.

Denne uge har nogle medlemmer af brugsens bestyrelsen taget fri fra arbejde for at være med til at afholde et mesterskab i minigolf for elever fra den lokale efterskole.

Uddeleren drømmer om at udvide de sportslige aktiviteter med fodboldgolf og fitness for at lokke nogle af de ellers ikke så sportsinteresserede unge væk fra computerspillene. Han har også planer om guidede ture for turister i lokalområdet i små hotrod biler.

Brugsen giver hvert år pæne beløb til de lokale idrætsforeninger og er tovholder i flere af de lokale arrangementer, som skal skaffe penge til aktiviteter i byen.

- Det er vigtigt, at borgerne føler medansvar og medbestemmelse ved at være en del af brugsen. Og de skal have lov til at komme med deres ideer, som vi bestræber os på at udføre, så godt som vi kan.

- Jeg kunne nok tjene noget mere, hvis jeg ville, men bestyrelsen og jeg er enige om, at vi har et stort ansvar for at give noget igen som den sidste butik i byen – især fordi vi er medlemsejede. Det gælder om hele tiden at være aktiv og have gang i noget, siger uddeler Benny Michl.

Langsigtet overlevelse

Benny Michl kom sammen med hustruen Steffani Michl til Glud som uddeler for 19 år siden. De kom dengang til en nedslidt og lukningstruet butik.

- Jeg fik frie hænder fra bestyrelsen, der også dengang var uhyre interesserede i at beholde deres butik og villige til at bruge fritiden på gøre butikken bedre, og personalet var også indstillet på at give den en ordentlig skalle.

- De første år havde vi en årlig vækst på 20-30 procent, og vi blev i 2001 kåret til årtiets Daglí Brugs, fortæller Benny Michl.

Siden har brugsen afholdt et hav af aktiviteter i og udenfor butikken – lige fra amerikanerdag, til stegt struds, foredrag og andre tiltag.

Benny Michl mener ikke, at aktiviteterne kan undværes.

- Vi tjener meget lidt på de ting, men jeg tror, at de er med til, at vi stadig er her i dag. Det er fantastisk, hvad man kan klare i så lille en butik, siger uddeleren.

- I første omgang koster det penge og masser af tid, selv om vi har et godt bidrag med arbejdskraft fra bestyrelsen og sponsorvirksomheder. Men vi får det så tifoldigt igen. Vi plejer at lægge på Facebook både før, under og efter aktiviteter, og vi har rigtig mange, der følger med i vores gøren og laden, så det er gratis reklameværdi.

Brugsen fik brug for det lokale engagement, da butikken i 2009 brændte ned og i en længere periode måtte drives i midlertidige bygninger, mens den ny bygning blev planlagt og opført.

- Vi oplevede så meget medgang, da det skete. Kæde, bank og lokalsamfundet - alle ville hjælpe os, siger uddeleren.

Brugsen er i dag velkonsolideret med en egenkapital på 80 procent og ingen gæld.

Opdateret 10. nov 2020