Borgerejede butikker giver Dagrofa vækst

Coop 14. maj 2020 -
This describes the image
Foto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Henrik Denman

Dagrofa oplever medvind til den vækststrategi, som blev lanceret for nogle år siden for at puste liv i dagligvarehandlen i de mindre bysamfund. Dagrofa bruger en onlinedrejebog til at hjælpe borgergrupper på vej mod økonomisk levedygtige butiksprojekter.

I år venter Dagrofa at nå op på 100 borgerfinansierede butikker, de fleste i kæden Min Købmand og et mindre antal i Spar og LetKøb.

– Det er blevet en succes, siger Brian Videbæk, der er udviklingschef i Dagrofas Spar, Min Købmand og LetKøb.

I butiksprojekter i mindre byer skyder borgerne selv risikovillig kapital på op til 3,5 mio. kr. ind i projektet.

Til at sikre økonomien for projekterne står Dagrofa klar med en husleje- og driftspulje, som bl.a. skaber tryghed for langvarig butiksleje for bl.a. kreditforeninger.

– Vi ser ofte, at købmanden gerne vil have en ny butik. Men han kan ikke selv gennemføre projektet. Hvis han selv vil gøre det, bliver huslejen meget højere, end han kan betale. Hvis borgerne derimod lægger frivillig arbejdskraft og stiller risikovillig kapital til rådighed, kan købmanden få en god forretning. Købmanden kan få en husleje, han kan sidde for, så han kan bruge pengene på at gøre noget godt for byen i stedet.

Øget omsætning

Det helt afgørende i projekterne med dagligvarebutikker i små lokalsamfund er, at de lokale borgere lægger en stor del af handlen i butikken.

– Et råd, der går igen i alle situationer er, at kunderne skal forstå, at de stemmer med fødderne. Der kommer ikke nogen udefra og sikrer vækst og bæredygtighed i butikken. Det skal borgerne selv, så de skal se butikken som deres butik og forsøge at lægge mest mulig handel i butikken, siger Brian Videbæk.

Foreløbig har Dagrofa hovedsageligt fået positive resultater fra indsatsen med borgerdrevne butikker.

I løbet af 2020 vil Dagrofa nå op til ca. 100 borgerfinansierede butikker. I de forløbne tre år er kun tre butikker lukket igen.

– Der er fortsat et stort potentiale for borgerejede butikker. Vi har udpeget yderligere 75 placeringer, som vi arbejder med at realisere, siger Brian Videbæk.

Den store udfordring er finansieringen.

– Vi oplever ofte, at realkreditinstitutter nedskriver bygningen, så borgergruppen i virkeligheden kun kan låne 30 pct. i stedet for at låne 60 pct. af byggesummen, som de har brug for. Men erfaringen viser, at vi finder de resterende penge. Det er finansieringen, der er den store udfordring, men vi får det altid til at lykkes.

Crowdfunding Coop arbejder også med butikker i mindre byer, hvor en udvidelse eller modernisering finansieres af de lokale borgere.

Det sker ved crowdfunding, som Coop arbejder med i flere andre sammenhænge.

Foreløbig har to Dagli’Brugser i Uldum ved Horsens og Stevnstrup ved Randers fået finansieret moderniseringer via crowdfunding.

Næste butik bliver Dagli’Brugsen i Skuldelev i Hornsherred, og flere er på vej.

Nicolai Jæpelt i Coop siger, at alle selvstændige brugser kan anvende crowdfunding.

– Vi kan tilbyde dem et system, der virker og hjælpe dem med at få formidlet deres projekt. Vi håndterer alle udlån og tilbagebetalinger og eneste forskel er vel, at det er blevet nemmere for alle at investere i deres lokale butik, også for dem, der er flyttet fra byen.

– Det vigtigste er dog, at man gør det, der giver mest mening for den enkelte Brugs, når man sammensætter sin finansiering af f.eks. udbygninger eller ombygninger. Nogle gange giver det mening at involvere de lokale borgere, og andre gange kan det være nemmere eller billigere at benytte nogle af de andre løsninger for finansiering, vi også tilbyder i Coop.

– Alle de mennesker, der investerer i den lokale butik, kommer til at følge deres Brugs. De får ejerskab til butikken, og det er butikkens kunder, der tjener penge på, at det går godt i butikken. Samtidig kan man skabe en stærkere lokal samlingskraft. Nøgleordene er lokalt ejerskab og engagement, siger Nicolai Jæpelt.

Kædedirektør i Dagli’Brugsen, Torben B. Andersen, oplever et stort engagement om butikken, når borgerne støtter med crowdfunding.

– Det er fantastisk at se den loyalitet, som skabes om de butikker, der får penge via crowdfunding. Den vokser bare, og det skaber et sammenhold og en følelse af, at man står sammen, siger han.

Opdateret 10. nov 2020